899/​47

Vilhelm Hammershøi (f. København 1864, d. sst. 1916)

"Landskabsstudie. Tidligt Foraar. I Forgrunden en bred, lysegrøn Mark. I Midten og tilvenstre en Gruppe Træer, som aftager i Størrelse henimod venstre. Lysegraa Himmel. 1909. Usigneret. Olie på lærred. 42×58.

Sophus Michaelis og Alfred Bramsens fortegnelse over Vilhelm Hammershøis malerier nr. 318.

Susanne Meyer-Abich, fortegnelse over Vilhelm Hammershøis malerier i “Vilhelm Hammershøi: Das Malerische Werk", 1995, nr. 316.

Udstillet: Kunstforeningen, “Fortegnelse over arbejder af Vilhelm Hammershøi”, 1916 (II) nr. 83. Her med titlen “Fra Lyngbyvejen”. Lyngbyvejen går nordpå fra København.

Musée Jacquemart-André, Paris, “Hammershøi. Le maître de la peinture danoise”, 2019 nr. 20.

Litteratur: Jean-Loup Champion, “Entre rêve et Réalité, Le Paysage” i “Hammershøi. Le maître de la peinture danoise” (udstillingskatalog), Paris 2019. Omtalt s. 109 og gengivet s. 111.

Champion skriver om maleriet: “Le paysage de 1909 ressemble à une esquisse tant les couleurs semblent à peine posèes sur la toile. Un champ vert contre un ciel gris est délimité par une ligne horizontale d'arbres interrompue aux deux tiers, laissant le côté droit presque vide. Cette économie de moyens rend cette composition fascinante dans sa radical simplicité.” (Landskabsmaleriet fra 1909 ligner en skitse, idet det ser ud til at farverne næsten ikke rører ved lærredet. En grøn mark mod en grå himmel er afgrænset af en vandret linie af træer afbrudt efter to tredjedele, der gør højre side af værket næsten tomt. Denne sparen på midlerne gør dette motiv fascinerende i sin radikale enkelthed.) (s. 109).

Om Hammershøis landskaber generelt skriver Champion: “Ce sont des lignes d'horizons lointains, scandées de quelques arbres, sans aucune présence humaine, et des peintures presque abstraites, purgées de tout détail et de toute anecdote, rendant au ciel une place magistrale...” (Der er tale om fjerne horisintale linier, afbrudt af enkelte træer uden nogen form for menneskelig tilstedeværelse, næsten abstrakte malerier renset for alle detaljer og anekdoter, hvilket giver himlen en ophøjet plads…" (s.107–109).

Proveniens: Ekspeditionssekretær, senere formand for Overværgerådet Einer Koch (1875–1926). Einer Koch hørte til i kredsen af venner omkring Vilhelm Hammershøi og var nuværende ejers farfar.

Hammershøis landskaber er unikke for hans tid. Han stillede sig vinkelret over for motivet. Vejen og her træerne i række orienterede sig mod rammekanterne. Hos andre af hans samtidige blev vejen typisk opfattet som en retning der søgte ind i motivet, som gav det dybde og gjorde det dynamisk.

Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: fine-art@bruun-rasmussen.dk

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier og tegninger, 1. december 2020

Kategori
Vur­dering

1.000.000–1.500.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt