893/​18

C. W. Eckersberg (f. Blåkrog v. Aabenraa 1783, d. København 1853)

Købt af Davids Samling i februar 2020.

“Akvædukten i Arcueil”. 1812. Sign. E. Olie på lærred. 32,5×40,5. Arcueil ligger ca. 5 km syd for Paris i en dal ved floden Bièvre. I begyndelsen af det 17. århundrede fik den franske dronning Marie de Medici ingeniøren Thomas Francini til at designe akvædukten i Arcueil, for at få kunne tilstrækkeligt med vand tilført fontænerne i parken omkring dronningens slot Palais de Luxembourg i Paris. Eckersberg har malet akvædukten før den i slutningen af det 19. århundrede fik en overbygning tilføjet, som kunne hente vand endnu længere fra.

Emil Hannovers fortegnelse over C. W. Eckersbergs malerier nr. 120.

I 1810 rejste Eckersberg til Paris, hvor han opholdt sig i 3 år, og hvor han var elev af Jacques-Louis David fra 9. september 1811 til 20. oktober 1812, inden han i juni 1813 rejste videre til Italien og Rom, hvor han opholdt sig de næste 3 år, inden han atter vendte hjem til Danmark. Hans år i Paris og Rom og ikke mindst hans læretid hos David får uendelig stor betydning for hans udvikling og dannelse som kunstner. I sin dagbog beskriver Eckersberg utallige udflugter i den franske hovedstad, dens parker og omegn. Blandt andet til Meudon, St. Cloid, Bois de Boulogne og Arcueil, hvor han søger smukke og interessante motiver til sine malerier, og hvorfra han udfører adskillige tegninger og skitser. Statens Museum for Kunst har blandt andet en tegning også fra Arcueil dateret 1811, hvor akvædukten og vaskekonerne ses ligesom på maleriet (inv. nr. KKS382). Eckersberg udførte meget få prospekter i olie fra Paris. Udover nærværende maleri er der to på Statens Museum for Kunst “Udsigt ved Pont Royal fra Quai Voltaire i Paris” (inv. nr. KMS1624) og “Udsigt fra Meudon Slot nær Paris” (inv. nr. KMS1623) og et på Davids Samling (se nedenfor).

Nærværende maleri er en pendant til “Udgangen af Bois de Boulogne til Longchamps” også dateret 1812 (Hannover nr. 121) (Davids Samling, inv. nr. 16/1969) FOTO AF DETTE!!! Begge malerier bestilt af etatsråd senere konferensråd Frederik Conrad Bugge. Ved Bugges auktion i 1837 blev de to malerier adskilt. Hofmaler J.G. Berg erhvervede Arcueil-maleriet og grosserer Tvermoes erhvervede Bois de Boulogne-maleriet.

C. W. Eckersberg skriver i sin dagbog 10. december 1812: “endt det lille Stykke Arcueil”.

Eckersberg har også nævnt maleriet et par gange i breve fra Paris hjem til J. F. Clemens. D. 12. oktober 1812 - og altså inden han i december i dagbogen, bekendtgøre, at maleriet er helt færdigt - skriver Eckersberg “Til Hr. Justitzr. Bugge har jeg et lidet stykke: aquaducen i arceuil.” Og kort inden han rejser fra Paris og videre til Rom beskriver Eckersberg i et brev dat. Paris d. 1. juni 1813, hvorledes han har pakket og nummereret de værker, han har udført i Paris, og gjort dem klar til hjemtransport til Danmark, han skriver om nærværende maleri: “No 8–9 Tvende smaa Partier er det ene Aquaduquen i Arcueill en Miil fra Paris, og det andet Udgangen fra Bois de boulogne til Longchamps, som sees noget igjenem Porten, Horizonten begrændses af Mont calvére, disse ere malte for Hr. Justiceraad Bugge.” (“C. W. Eckersberg Dagbog og Breve, Paris 1810–13”, udgivet og kommenteret af Henrik Bramsen, Kbh. 1947, s. 99 og s. 136).

Udstillet: Charlottenborg 1814 nr. 13. Fondation Custodia, Paris “C. W. Eckersberg 1783–1853, Artiste Danois à Paris, Rome & Copenaghue”, 2016 nr. 14.

Litteratur: Ph. Weilbach, “Maleren Eckersbergs levned og værker”, 1872, omtalt s. 215–216.

“Kunst i Privateje”, 1945, bd. III, omtalt s. 134–135, afb. s. 135. Her skriver Kai Grunth leder af Winkel & Magnussen om maleriet: “...blandt hvilke vi først nævner det solfyldte Prospekt af Aquadukten ved Argueil. Det er fra Eckersbergs Pariserrejse, da hans ungdom forlenede hans billeder med en forunderlig klarhed og kraft. Kompositionen her er fortrinlig, med fin følelse for det perspektiviske har han malet det vældige bygningsværk, der går ind til højre i billedet og lukker baggrunden sammen med træernes løvmasse til venstre. Forgrunden er gjort levende ved ypperligt tegnede figurer, med en dreng, der fra skyggen løber ind i billedet og med et spadserende par, der kommer gående mod beskueren. De er ligesom de andre siddende figurer til højre og vaskepigerne til venstre tegnede med en mesterskab, der viser os Davids unge elev på højden af sin kunnen.”

Knud Voss, “Guldalderens Malerkunst. Dansk Arkitekturmaleri 1800–1850”, 1968, omtalt s. 42–44, afb. s. 43. Voss skriver bl.a. om maleriet: “Skildringen af den blålige sommerluft, af det hvide lagen, der hænger over muren, og af farverne i staffagefigurernes kostumer, hører til billedets fineste træk, der ikke kunne efterlade ngen tvivl om Eckersbergs talent på det maleriske felt” (s. 43).

Charlotte Christensen, “Om store og små profeter i det danske guldaldermaleri”, i Gutenberghus årsskrift 1983, s. 4–19, afb. s. 7, omtalt s. 8.

Melanie Hewes, “Eckersberg rarity tops Denmark's art history”, i “Antiques Trade Gazettes”, 23. maj 1998, s. 27 og “Bidders maintain Eckersberg momentum” i “Antiques Trade Gazettes”, 21. november 1998, s. 38.

Ph. Conisbee, Kasper Monrad & Lene Bøgh Rønberg, “Christoffer Wilhelm Eckersberg, 1783–1853”, udstillingskatalog, National Gallery of Washington 2003–2004, omtalt s. 39 og s. 70 og afb. s. 40.

Preben Michael Hornung og Kasper Monrad, “C. W. Eckersberg - dansk malerkunsts fader”, 2005, omtalt og afb. s. 109.

Markus Bertsch, “Christoffer Wilhelm Eckersberg. Facetten seines bildnerrischen Denkens”, i “Eckersberg - Faszination Wircklichkeit: das goldene Zeitalter der dänischen Malerei”, udstillingskatalog, Hamburger Kunsthalle, Hamburg 2016, omtalt og afb. s. 39–40.

Jan Gorm Madsen, “Paris avant Rome 1810–1813, le sejour de parisien” i “C. W. Eckersberg 1783–1853, Artiste Danois à Paris, Rome & Copenaghue”, udstillingskatalog, Fondation Custodia, Paris 2016, omtalt og afb. s. 142–143.

Proveniens: Bestilt af etatsråd, senere konferensråd Frederik Conrad Bugge. Solgt dennes auktion, 1837 nr. 118. Her erhvervet af hofmaler J.G. Berg. Solgt dennes auktion 1865 nr. 40. Her erhvervet af vinhandler J.B. Sandberg. Solgt dennes auktion 1872 nr. 13. Her erhvervet af kammerherre Carl Sophus Scavenius, Klintholm. Grosserer Hans Lystrup, Høvdingsgaard (1945, 1954). Dennes datter, hofjægermesterinde Karen-Marie Dinesen, f. Lystrup, Høvdingsgaard (1968, 1982). Kunsthallen Kunstauktioner, auktion 490, 1998 nr. 75, afbildet s. 19, samt på katalogets forside. Her erhvervet af nuværende ejer.

Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: fine-art@bruun-rasmussen.dk

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier og tegninger, 25. februar 2020

Kategori
Vur­dering

6.000.000–8.000.000 DKK

Solgt

Hammerslag

5.600.000 DKK