2411/​49

Eleonore Tscherning (f. Helsingør 1817, d. København 1890)

Parti fra bredden af en sø. Usigneret. Betegnet på blændrammen Eleonora Tscherning. Olie på papir monteret på lærred. 25×35.

Eleonore Tscherning modtog undervisning af sin kusine, blomstermaleren Christine Løvmand (1803–1872), der drev en male- og tegneskole, og hun startede således sin kunstneriske karriere som blomstermaler, men orienterede sig hurtigt mod landskabsmaleriet, en genre hun bl.a. dygtiggjorde sig inden for ved at kopiere andre malere som Jens Juel (1745–1802) og Fritz Petzholdt (1805–1838) og ved at male naturstudier i det fri. Hun blev en dedikeret friluftsmaler og én af de første danske kvindelige malere inden for denne genre. Derudover havde hun tæt relation til kredsen omkring kunstnerne J. Th. Lundbye (1818–1848), Thorald Læssøe (1816–1878) og P.C. Skovgaard (1817–1875), som hun også lærte af, samt til kunsthistorikeren N.L. Høyen (1798–1870).

Tscherning debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling, men anonymt, og i udstillingsfortegnelsen er hun således blot listet som ”En ubenævnt dame”. Fra 1844 udstillede hun under eget navn. Sammen med blandt andre Løvmand og Hermania Neergaard (1799–1875) var hun én af de første kvindelige kunstnere, der deltog på Forårsudstillingerne under eget navn.

I 1845 blev hun gift med sin 22 år ældre fætter, officer og politiker A. F. Tscherning (1795–1874). A.F. Tscherning opmuntrede hende til at fortsætte sit kunstneriske virke, men ægtefællens berømmelse og travle arbejdsliv betød, at Tscherning måtte stå for opdragelsen af parrets fem børn samt husførelsen alene, og hendes kunstneriske produktion mindskedes efterhånden. Hun arbejdede dog som dekorationsmaler ved P. Ipsens Terracottafabrik i årene ca. 1864–84, skrev fortællinger og erindringer og uddannede selv elever i blomstermaleriet i en periode. Hun oplærte også sine børn i tegne- og malekunst. Hun underviste især sine døtre Sara (1855–1916) og Anthonore (1849–1926) i blomstermaleriet og tog dem bl.a. med på kunstrejser til Frankrig, Italien og Schweiz. Begge døtre blev dygtige blomstermalere med egne produktioner, især Anthonore, der i dag kendes under sit giftenavn Anthonore Christensen, og hvis værker også er at finde på denne auktion.

Proveniens: Bruun Rasmussen auktion 499, 1987 nr. 312.

Dette værk er en del af vores tema: Kunstens kvindelige pionerer 1850-1950

Stand

Enkelte minimale krakeleringer. Behov for let overfladerensning.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Ældre malerier, møbler og varia, 11. marts 2024

Kategori
Vur­dering

10.000–15.000 DKK

Solgt

Hammerslag

28.000 DKK  

6 bud

Tidspunkt Byder Bud
(Autobud) 28.000 DKK
27.000 DKK
(Autobud) 26.000 DKK
25.000 DKK
7.500 DKK
7.000 DKK