915/​135

Anna Ancher (f. Skagen 1859, d. sst. 1935)

“Altergang i Skagens Kirke”. Sollyset falder ind ad kirkevinduet. 1899. Sign. A. Ancher. Olie på lærred. 62×81.

Udstillet: Charlottenborg 1900 nr. 5. Købt af Kunstforeningen og bortloddet i 1901, hér vundet af dr. med. E. Schmiegelow.

Maleriet omtales to gange i Elisabeth Fabritius, “Anna og Michael Ancher. Breve og fotografier”, 2018, bd. 3.

Brev 1289, dateret 25.9.1899, her skriver Michael Ancher til Carl Locher: ”Anna maler noget i Kirken”.

Brev 1362, dateret 15.5.1900, her skriver Ane Hedvig Brøndum til datteren Anna (Frederiksberg): Mange tak for Dine 2 Breve Anna vi har haft den Fornøjelse at modtage: Det var en stor Glæde for dig Gud har styret det så godt Du virkelig har haft det store Gode at sælge Dit Kirkebillede. Ja hvor er det da skjønt: Jeg husker godt i Efteraaret du gik strax fra Bordet, for at komme op i Kirken at benytte den siste Time af dagens Lys der er så lidt af paa denne Tid af Aaret tilmed var det kaaldt: saa det var vel ikke saa Ledt for Dig at faa Konerne u(ud) især de gamle, men Du var uholden (udholdende) derfor har Gud nu gjort Dig Glad!”

Skagens Kunstmuseer ejer et næsten identisk, ikke gennemarbejdet/mere skitseagtigt maleri af samme scene (Inv. 1073). Dette ligeledes signeret A. Ancher og dateret 1899 og udstillet på Charlottenborgs Efterårsudstilling 1930 nr. 23; samt Anna Anchers Mindeudstilling Charlottenborg 1935 nr. 35.

Anna Ancher malede som den eneste blandt Skagensmalerne religiøse billeder. Hun var selv vokset op i en stærkt troende familie og i et lille lokalsamfund, hvor tro og det religiøse spillede en stor rolle. Om Anna Anchers religiøse motiver skriver forfatterne i udstillingskataloget ”ANNA (jeg) ANNA”: ”Anna Anchers malerier af den religiøse vækkelse i Skagen skal ses som et udtryk for den indflydelse, Indre Mission fik på mange skagboers liv, men også for den stærkt stigende interesse, som flere europæiske naturalister viede emnet i 1880’erne […] de tog udgangspunkt i en konkret oplevet verden i stedet for at skabe en idealverden, som det ellers var kutyme blandt kunstnere, der skildrede bibelske motiver.” (Mette Bøgh Jensen (red.), ”ANNA (jeg) ANNA”, Skagens Museum, 2009, s. 130, 132).

Om motivet Altergang i Skagens Kirke skriver kunsthistoriker Charlotte Linvald: ”Ud over den kirkelige handling i det, der åbenlyst er et kirkerum med en døbefont, er der ikke antydningen af religiøse symboler. Ancher bruger kirken som ramme for et motiv, der viser individet i fællesskabet omkring troen – uden at pådutte beskueren den religiøse tanke eller uden at åbne for en psykologisk analyse af individerne” og fortsætter om hendes religiøse billeder generelt: ”Anna Ancher viser ikke religionen som en flugt, en prædiken, et påbud eller et løfte om et bedre liv i det hinsides. Hun viser først og fremmest kirken og religionen som et fællesskab. Et mødested og et sammenhold i hverdagen. En tradition og et ritual, som forbinder familien og lokalsamfundet sammen, giver tryghed og sikrer den røde tråd gennem livet” (Charlotte Linvald, ”Modernitetens indre mission” i ”Anna Ancher”, SMK, 2020, s. 130, 134).

Anna Ancher er med sine lysfyldte og farvestærke billeder blevet karakteriseret som en af de første moderne kolorister i Danmark, og i nærværende maleri kommer hendes udprægede sans for farver bl.a. til udtryk i samspillet mellem kirkegængernes mørke klædedragter og de sarte, douce lilla og lyserøde nuancer i kirkeinteriøret og lyset fra vinduet i baggrunden. I modsætning til versionen på Skagens Kunstmuseer spiller vinduet en større rolle i nærværende maleri, og Anna Anchers karakteristiske leg med lysindfald ses på solens flygtige stråler på væggen.

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Nordisk lys – kunstnerkolonien på Skagen, 18. september 2023

Kategori
Vur­dering

600.000–800.000 DKK

Solgt

Hammerslag

550.000 DKK