C. W. Eckersberg, tilskrevet (f. Blåkrog v. Aabenraa 1783, d. København 1853)
Erotisk scene. Ca. 1805. Usigneret. Olie på kobber. Lysmål 16,3×11. Monteret bag oval ramme på indersiden af låg på et skrin af frugttræ. Skrin: H. 15, B. 26, D. 17,5.
Den erotiske scene, monteret i låget af et skrin, er formodentlig bestilt af Frederik Juel (1761–1827), søn af Carl Juel (1706–1767) og fjerde generation af familien Juel på Valdemar Slot. Han var stamhusbesidder 1767–1827. Det er udført med henblik på de mandlige gæster på Valdemars Slots herreværelse. Maleriet blev første gang kædet sammen med Eckersbergs navn i 1963 af forfatterne J. Fabricius-Møller og Ove Brusendorff i “Illustreret populært seksual leksikon”, København 1963,s. 191. Tilskrivningen er sidenhen tilsluttet af flere forskere, heriblandt Marianne Saabye og Hans Edvard Nørregård-Nielsen (begge 1994). Sidstnævnte kalder maleriet “så godt malet, at der næsten ikke kan være tale om andre”.
”Læg hende i en seng så lun, hver pude fyldt med edderdun. Skyd under hendes bag i smug en pude gjort til samme brug”.
Linierne er af Adam Oehlenschläger og stammer fra digtet ”Råd til unge ægtemænd” skrevet i starten af 1800-tallet. Ifølge traditionen skulle det være forlæg til nærværende erotiske scene. Digtet blev først udgivet på tryk 1972 og indtil da har det formodentlig cirkuleret i herreværelser i håndskrevet form. Og netop det gedulgte illustrerer hvor prækært emnet var og vedblev med at være op gennem 1800-tallet. Formatet for tidens og (tidligere tiders) erotika har netop været småt og diskret, f.eks. anonyme kobberstukne plancher i små, ofte private, udgivelser eller som her, skjult bag en jernplade i låget til et skrin. Trods periodens moral og et artigt eftermæle har erotikken optaget den unge Eckersberg. Stadig påvirket af Abildgaard og i en forlængelse af en tradition der går tilbage til Marcantonio Raimondis kobberstukne serie efter Giulio Romano I Modi (The Sixteen pleasure 1524) finder vi i kobberstiksamlingen et par gennemførte tegninger forestillende ”Et kælent par i sengen” (KKS1199) - lige før kerten slukkes og en ”Liggende Model” (KKS1986–461) – motiver der ud fra de kåde blikke kunne foregribe det, der ikke tålte dagens og samtidens lys.
Exhibited: Statens Museum for Kunst, “Eckersberg - En smuk løgn”, 2015, no. 1, omtalt og afb. s. 197.
Litteratur: Marianne Saabye, “Mellem ideal og virkelighed. C.W. Eckersberg og modelstudiet”, i “Den Nøgne Guldalder”, Den Hirschsprungske Samling, 1994, omtalt s. 22, afb. s. 21. Hans Edvard Nørregård-Nielsen, “ Gyldne dage og mørke nætter. Omkring Kongens Nytorv”, 1994 & 2000, omtalt s. 89–91, afb. uden ramme s. 91. Dan Ch. Christensen, “Romantikkens natursyn. H.C. Ørsteds fald og oprejsning”, i “Guldalderhistorier. 20 nærbilleder af perioden 1800–1850”, 1994, omtalt og afb. s. 55.
Proveniens: Valdemars Slot, Tåsinge. Skrinet har stået i “Biblioteket” (se oversigtsplanen: inv. nr. B 03).
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Kunst og antikviteter fra Valdemars Slot, 21. september 2022