Richard Mortensen (f. København 1910, d. Kirke Hyllinge 1993)
“Hommage aux imponderables II”, 1956. Sign., betitlet og dateret på bagsiden. Olie på lærred. 116×81
Proveniens: Tidligere i Maurice Lefebvre-Foinets samling. Herefter nedarvet i den nuværende ejers familie.
Richard Mortensens rolle i udviklingen af det danske abstrakte maleri er usammenlignelig. Efter en rejse til Paris i 1947, hvor han indlemmes i kredsen af konkrete malere omkring Galerie Denise Renée, tager forandringen for alvor fart. 1950erne bliver således skelsættende for Mortensens kunstneriske oeuvre, og i 1951 er han en af drivkræfterne bag udstillingen “Klar Form”, hvis ambitiøse kunstneriske projekt det er at definere det konkrete maleris billedsprog; mens store ubrudte farveflader og figurer danner illusionen af rum, skaber diagonaler og skarpe zigzagformer forskydning, nerve og dybde. Mortensen vender sig fra det figurative, men selvom hans malerier fremover udelukkende refererer til fænomener indenfor billedrammen, lukker de sig aldrig for verden. Tværtimod handler de i høj grad om sansning og perception. Det vi ser, føler, tænker og oplever.
Som Knud W. Jensen formulerer det: “Hvad enten Morten udfolder sig som ekspressionist i de tidligere værker fra 30'erne og 40'erne eller hans talent og klare intellekt senere dikterer ham en tilsyneladende mere kølig malemåde og logisk konstruktiv komposition, så forbliver han en af århundredes største malere. Nu, hvor vi har afstand til 50'erne, ses det, hvordan han har malet de fleste af sine parisiske samtidige sønder og sammen.”
(Villads Villadsen og Jens Erik Sørensen, Richard Mortensen Maleri 1929–1993. Citat fra Knud W. Jensen s. 102)
Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt: modernart@bruun-rasmussen.dk
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Moderne malerier og skulpturer, 3. juni 2019