919/​100

Bertha Wegmann (f. Soglio, Schweiz 1847, d. København 1926)

“Lille Pige med en Pusteblomst”. Wölfelsgrund. Sign. B. Wegmann 1909. Olie på lærred. 59×43.

Udstillet: Den Frie Udstilling, “Fortegnelse over Arbejder af Bertha Wegmann”, 1911 nr. 146, hér med titlen “Lille Pige med en Pusteblomst”. Charlottenborg, “Bertha Wegmanns Mindeudstilling”, oktober 1926 nr. 221, hér med titlen “Marthel med en Pusteblomst, Wølfelsgrund”. Øregaard Museum, “Bertha Wegmann på Øregaard”, 1998 nr. 19. Den Hirschsprungske Samling & Skovgaard Museet, “Bertha Wegmann”, 2022.

Litteratur: Gertrud Oelsner & Lene Bøgh Røberg (red.), “Bertha Wegmann”, Den Hirschsprungske Samling & Skovgaard Museet, Strandberg Publishing, 2022, afb. s. 155 og omtalt s. 156.

Bertha Wegmann malede ofte opstillinger med vilde markblomster og ukrudtsplanter, og også mælkebøtter indgik i flere af hendes motiver. I 1895 blev mælkebøtten brugt som symbol og logo for den store Kvindernes Udstilling, som Wegmann også var repræsenteret på. Den vilde, uregerlige mælkebøtte, der spreder sine frø og spirer frem overalt, blev i tiden således symbol på kvindebevægelsen og den moderne, ukuelige kvinde. Om Wegmanns blomstermotiver skriver Lene Bøgh Rønberg: ”Wegmanns blomstermaleri kan [...] betragtes som en platform for forhandling, hvor de vilde blomster ikke blot repræsenterer kunstnerens store kærlighed til den vilde natur, men også set i lyset af tidens kvindefrigørelse tematiserer de ukultiverede planters karakter af ukontrolleret, viljestærk vækst. Næppe tilfældigt gengiver Wegmann ofte mælkebøttens fascinerede frøkrone med de hvide fnok, frøenes vinger, der koncentrerer plantens ukontrollerede vækstpotentiale [...]. Blomsterne synes med andre ord at inkarnere en aktør, der insisterer på sin tilstedeværelse.” (Lene Bøgh Rønberg, “Manglede der noget?” i “Bertha Wegmann”, Den Hirschsprungske Samling & Skovgaard Museet, Strandberg Publishing, 2022, s. 159).

Wölfelsgrund (Międzygórze) er en smuk by i det sydvestlige Polen, beliggende ved foden af ​​Glatz Bjergene (Masyw Snieżnika) i en højde af 560 til 680 meter over havets overflade. I slutningen af ​​det 19. århundrede var Międzygórze en af ​​de mest eksklusive kurbyer i Tyskland.

Dette værk er en del af vores tema: Kunstens kvindelige pionerer 1850-1950

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Kunstens kvindelige pionerer, 4. marts 2024

Kategori
Vur­dering

80.000–100.000 DKK

Solgt

Hammerslag

130.000 DKK