Jan Verkade (f. Zaandam, Holland 1868, d. Beuron, Tyskland 1946)
Le Pouldu, Bretagne. Sign. Jan Verkade 93 Tempera på compoboard / malepap. Billedmål 28,5×20,5. Plademål 30,5×22,5.
Litteratur: Caroline Boyle-Turner: “Jan Verkade - Hollandse volgeling van Gauguin”, Uitgeverij Waanders / Zwolle og Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amsterdam 1989, studie med lignende motiv fra kunstnerens skitsebog geng. s. 113.
Proveniens: Privatsamling, Frederiksberg, Danmark. Antagelig erhvervet af Hr. Arthur Polack (1872–1953) og siden nedarvet i dennes familie.
I februar 1894 udstillede Jan Verkade i J. C. Stockholm's Permanente Kunstudstilling. Bredgade 28 i København, som vennen og kunstnerkollegaen Mogens Ballin havde udsmykket til lejligheden. Udstillingen omfattede ca. 40 tegninger, hovedsageligt portrætter og 21 mindre malerier - portrætter, landskaber og stilleben-billeder. Der blev tryk et lille katalog til lejligheden. Nærværende værk kan muligvis være kat. 20 med titlen “Landsbyen”, udført 1893 i tempera. Hr. Arthur Polack var kunstinteresseret og kan have købt værket direkte på udstillingen, men også senere, måske gennem Mogens Ballin, som overtog flere værker fra udstillingen.
Den hollandske maler Jan Verkade rejste i 1891 til Paris og mødte kortvarigt Paul Gauguin, som i årene forinden havde malet i bl.a. Bretagne, Martinique og København og sammen med bl.a Emile Bernard og Paul Sérusier udviklet en stil, den såkaldte syntetisme, som stræbte efter en forening af følelse, naturopfattelse og de rent formelle egenskaber ved farve, linje og form. Verkade deltog i Gauguins afskedsmiddag inden afrejsen til Tahiti og blev under Sérusiers vinger del af gruppen “Les Nabis” med bl.a. Pierre Bonnard og Maurice Denis, som udover syntetisme lod sig inspirere af tidens andre avantgarde-fænomener som symbolisme, japansk grafik og Cézannes, Van Gogh og Puvis de Chavannes værker. I Paris arbejdede Verkade kunstnerisk, besøgte gallerier og museer og blev som resten af gruppen mere og mere optaget af åndelige og filosofiske spørgsmål. I sommeren 1891 opfordrede Sérusier Verkade til at rejse med til Bretagne, som havde stor tiltrækningskraft på kunstnerne i Gauguins kreds, da det blev betragtet som noget oprindeligt og uspoleret. Ved denne lejlighed mødte Verkade den danske kunstner Mogens Ballin, som havde boet i Paris siden 1889, ønskede at rejse med, og de to åndsbeslægtede kunstnere blev venner.
I eftersommeren 1891 rejste Verkade fra Pont-Aven til den mere rolige og afsides lille by på den sydlige Bretagne-kyst, Le Pouldu, hvor nærværende motiv stammer fra. Verkade vendte tilbage til Le Pouldu i sommeren 1892. Nærværende maleri er dateret 1893, hvilket indikerer at værket ikke er udført på stedet, men senere og eventuelt på baggrund af ovennævnte studie i kunstnerens skitsebog, gengivet i Caroline Boyle-Turners katalog. Det nærmest lysende værk er i forhold til studiet yderligere stiliseret og uhyre minutiøst udført i alle detaljer, hvilket måske kan forklares med afstanden i tid og sted.
Konditionsrapport ved forespørgsel.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.