914/​395

Pierre Soulages (f. Rodez 1919, d. Nimes 2022)

Uden titel, 1979. Sign. Soulages på passepartout. Tusch og gouache på papir. Bladstørrelse 29,5×31.

Litteratur: Ulla Strømberg (red): “Teater-malere. Nyere danske billedkunstneres arbejde på teateret. Morten Grunwalds produktion af kunstneriske plakater”, Teatermuseet i Hofteateret, København, 2007. Udstillet: “Teater-malere”, Teatermuseet i Hofteateret. København, 2007. Proveniens: Givet til Morten Grunwald af kunstneren.

Indenfor dansk film- og teaterhistorie er det svært at komme udenom Morten Grunwald, der ikke mindst som karakteren Benny skoggerlo og rejehoppede sig direkte ind i publikums hjerter. Den folkekære skuespiller, instruktør og teaterdirektør nærende imidlertid også en kæmpe passion for især billedkunsten, som han naturligt tog med sig ind i teaterverdenen. Grundwald grundlagde i 1971 Bristol Music Centers Theater, hvor han fungerede som direktør frem til 1980. Her formåede han at kombinere sine to lidenskaber, idet han benyttede plakaten som kunstnerisk genre indenfor teateret. I 1975 kunne man således på facaden af Bristol opleve kunst af Richard Mortensen på plakater for flere af husets forestillinger. Det blev begyndelsen på hele den kunstneriske plakatproduktion, iværksat af Grunwald, der i 2007 blev honoreret med en udstilling på Teatermuseet i Hofteateret. Koblingen mellem teateret og kunstnerne fortsatte, da han efterfølgende blev direktør for Betty Nansen Teatret og senere Østre Gasværk, hvilket strakte sig over en periode på over 25 år. Her fik han på imponerende vis en række af nogle af tidens førende danske kunstnere til at skabe teaterplakater såsom Per Kirkeby, Richard Mortensen, Poul Gernes og Bjørn Nørgaard samt belgiske Alechinsky og franske Pierre Soulages. Mange af kunsthistoriens store navne – nationale såvel som internationale – har gennem årene prøvet kræfter med teateret bag kulissen som scenografer, kostumedesignere eller koreografer, men teaterplakaten har en særlig status, idet det er her, publikums for første gang kommer i berøring med en ny produktion – og ofte er plakaten det eneste tilbageværende fysiske aftryk efter at forestillingen er taget af programmet. Det lille papirarbejde vi udbyder, er således forlægget til plakaten for Molieres komedie ”Tartuffe”, som havde premiere i marts 1979 med deltagelse af blandt andet Frits Helmuth, Ove Sprogøe, Lily Weiding og Kurt Ravn. Trods sin store internationale anerkendelse – særligt indenfor de seneste år - har Pierre Soulages lige fra starten af sin karriere knyttet et særlig bånd til Danmark og det danske kunstpublikum blandt andet gennem venskabet med Mogens Andersen, gentagne udstillinger i Galerie Birch og deltagelse på udstillingen ”Levende Farver” på Charlottenborg, foranlediget af kunsthistorikeren Haavard Rostrup: ”Abstract art was being attacked from all sides. A great many people in artistic circles were openly hostile to abstraction as practices by myself and a number of other painters …. It is true it was the Germans, the Americans, and the Danes who first took an interest in my work” (Bernard Ceysson: “Soulages”, Bonfini Press, 1980, s. 69) Nærværende arbejde står som et lille kunstnerisk vidnesbyrd; det er sammensmeltningen af Grunwalds internationale udsyn, Soulages’ tilknytning til Danmark samt broen, der bygges mellem kunst og teater. Samtidig har vi også et fint værk i sin helt egen ret, udført med Soulages’ vanlige brede sorte, sitrende pensel.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Seller informs: ingen fejl og mangler

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Moderne malerier, skulpturer og grafik, 13. juni 2023

Kategori
Vur­dering

225.000–375.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt