Foto endnu ikke klar
883/​1162

Franciska Clausen (f. Aabenraa 1899, d. sst. 1986)

“Cercles et carré”. Geometrisk komposition, Paris. Sign. F.C. 1929. Gouache på papir. Lysmål 53×40.

Udstillet: “Francisca Clausen - Retrospektiv Udstilling”, Kunstforeningen, København, januar-februar 1964. Proveniens: Privatsamling, Danmark. Erhvervet på ovennævnte udstilling af nuværende ejers far.

Franciska Clausen tilhører en eksklusiv kreds af danske kunstnere, hvis stjerne stråler særlig klart. Allerede som purung forlod hun Danmark til fordel for udlandets mere radikale og avancerede kunstbestræbelser. I mere end 15 år opholdte hun sig dels i Berlin, dels i Paris, hvor hun stod i lære og modtog undervisning, men samtidig efterlod sig et vægtigt og selvstændigt aftryk til inspiration for flere af de store modernistiske mestre; blandt andet var hun medstifter af gruppen “Cercles et carré”, der blev dannet i 1929 og talte prominente medlemmer som Wassily Kandinsky, Le Corbusier, Kurt Schwitters, Piet Mondrian og kunstnerægteparret Delaunay. Clausen opnåede stor international anerkendelse i hendes levetid, mens berømmelsen på de hjemlige breddegradder ganske ufortjent lod vente på sig.

I dag kan hun betragtes som en af vore absolut betydeligste avantgarde-kunstnere med sit klare og kraftfulde udtryk, præget af konstruktivisternes tro på harmoni og frihed, og Franciska Clausen er aktuel som aldrig før. Netop nu kan hun opleves på Gammel Strand, så måske eftertiden har erkendt, hvad samtiden allerede vidste – som beskrevet her med vennen og kunsthistorikeren Oscar Reutersvärd ord:

”Hendes (Franciska Clausens) progressive ånd gav sig også andre udtryk. Hun vovede, hvad ingen andre havde mod til, altså at gå til angreb mod selve Mondrian, for hans egne øjne! Blandt hendes mange ”reformforsøg” af det ortogonale neoplastiske system var ét at udnytte cirklen igen …. I lang tid eksperimenterede hun også med at ”intervertere” den store hollænders metode til at indfange de immatrielle farver. Men hun hørte dengang til de få, de havde en dybtgående forståelse af de mondrianske intentioner. Derfor var hun i sin fulde ret til frit at eksperimentere med denne mystiske farvepraksis. 

Det fortaltes i kunstnerkredsene i Paris, at Franciska Clausens til cirkler vredne konturlinier fik en interessant konsekvens. Da hun viste sin fornyelse på ovennævnte udstilling (”Cercle et carré”) i Galerie 23 ved Rue la Boëtie, kom Picasso, som boede i samme hus, flere gange ned på udstillingen og stod længe og betragtede hendes ”neoplastiske cirkler”. Og, påstod man, snart optog den store kubist disse spektakulære cirkler i sine stillebenkompositioner, hvor han anvendte dem som abstrakte frugter i skåle”. (Citeret fra Oscar Reutersvärd: ”Franciska Clausen var den dristigste af os alle” s. 42 IN ”Mødested Paris”, Randers Kunstmuseum, 1984)

Værket vi her udbyder til salg er en sjældenhed på markedet, og kan betragtes som udspunget af det samme kunstneriske tankestof som et af hendes absolutte hovedværker, oliebilledet ”Cercle et carré” fra 1929.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Stand

Konditionsrapport ved forespørgsel. Kontakt modernart@bruun-rasmussen.dk

Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

Malerier og skulpturer, 4. december 2018

Kategori
Vur­dering

400.000 DKK

Solgt

Hammerslag

300.000 DKK