Anne Marie Carl-Nielsen (f. Sdr. Stenderup v/Kolding 1863, d. København 1945)
Købt af Fuglsang Kunstmuseum i december 2021.
“Kentaurpige”, 1902. Sign. AMC-N f. Brodersen; bronzestøbermærke L. Rasmussen, København. Patineret bronze. H. 33. B. 30. D. 13,5.
En version af skulpturen findes i samlingen på Odense Bys Museer og er udstillet på Ny Carlsberg Glyptotek, København, oktober 2021 - februar 2022.
Litteratur: Anna Manly og Emilie Boe Bierlich (red.): “Anne Marie Carl-Nielsen”, Ny Carlsberg Glyptotek, Strandberg Publishing, København, 2021, versionen tilhørende Odense Bys Museer geng. s. 83. Litteratur: Einar Utzon-Frank; “Anne Marie Carl-Nielsen. Skitser og Statuetter”, Hirschprungs Forlag, København, 1943, gengivet s. 79.
Anne Marie Carl-Nielsen er fra første færd en moderne og slagkraftig kvinde, som forfølger sin kunstneriske karriere – samtidig med at hun i perioder forsørger sin familie. Hun bliver uddannet ved Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder i 1882 og indskrives senere som elev på Kunstakademiets Kunstskole for Kvinder fra 1889–90. På trods af, at kvinder først mange år senere opnår lige adgang til uddannelse, er Carl-Nielsen et velkendt navn på den internationale kunstscene. Hun deltager på Verdensudstillingen i Paris i 1889, hvor hendes udstillede skulpturer bemærkes af forbilledet Auguste Rodin, og ved samme lejlighed møder hun J.F. Willumsen. Sidstnævnte udvikler sig til et livslangt kunstnerisk og personligt fællesskab. Hendes betydning for de kvindelige kunstneres faglige kamp er uomtvistelig. Hun er medstifter af KKS og senere også af kunstnersammenslutningen Den Frie Udstilling. Samtidig er hun den første kvindelige billedhugger i verden, der får den prestigefyldte opgave at udføre en monumental rytterstatue af en konge.
Allerede som 12-årig henter Carl-Nielsen en lerklump i haven og modellerer sit første lam. Siden bliver hun anerkendt for sine mange dyrestatuetter og skitser, baseret på et indlevende kendskab til deres anatomi samt en stor grad af hittepåsomhed. På en studierejse til Paris i 1891 træffer hun komponisten Carl Nielsen. De gifter sig hurtigt og forbliver sammen i et ægteskab og samliv, der er stormfyldt og på mange måder forud for sin tid. I lange perioder lever parret adskilt, da begge parter vægter deres kunst, og ægteskabet er på trods af stor kærlighed præget af utroskab og hjertesorg.
Kentaurpigen, der her udbydes på auktion og som findes i en version Odense Bys Museer, er modelleret over parrets stuepige - med hvem Carl Nielsen i øvrigt havde en længerevarende affære. Historien kom først billedhuggeren for øre efter udformningen, men med den nye viden vælger hun ikke at udstille den før efter Carl Nielsens død. Figuren emmer af vitalitet og sanselig livsdrift. Den unge pige læner sig kælent bagover og spænder ryggen i en bue, hvilket afslører hendes tunge barm – mens underkroppen med fire strunke hesteben og en knude på halen er på vej fremad i frisk tempo.
Anne Marie Carl-Nielsens værker vises aktuelt på en udstilling på Ny Carlsberg Glyptotek frem til februar 2022.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Malerier og skulpturer, 7. december 2021