Martinus Rørbye (f. Drammen 1803, d. København 1848)
Erhvervet af Nivaagaard Malerisamling i november 2016
“Portraitfigur af Hr. Professor Lorentzen i hans Attelier”. Den aldrende maler, som var Rørbyes lærer på Akademiet, sidder afslappet i sit atelier i sit sidste leveår. Han er iklædt frakke, tykke bukser og fåreskinstøfler og sidder i en slidt stol. Atelieret lå i stuen på hjørnet af Kongens Nytorv og Nyhavn. I venstre hånd holder han paletten og adskillige pensler. På staffeliet står et ufærdigt maleri, et scenebillede til Holbergs “Abracadabra”. Bag ham ses en stående Atlas og den betømte Medici Venus. Begge havde tilhørt Charlottenborg og blev solgt på Lorentzens dødsboauktion. På gulvet foran maleren en antik buste og en af Lorentzens elskede mopper. Sign. monogram 1827. Olie på lærred. 95×77. Samtidig ramme.
Thorvaldsens Museums fortegnelse over Martinus Rørbyes malerier nr. 20.
Udstillet: Charlottenborg 1828 nr. 57.
“Rådhusudstillingen af Dansk Kunst til 1890”, 1901 nr. 1567.
Kunstforeningen, “M. Rørbyes Arbejder”, 1905 nr. 14 (ejer professor Barnekow).
Kunstforeningen, “Den Barnekowske Samling”, 1921 nr. 132, afbildet på interiørbillede fra det barnekowske hjem s. 10 (afbildet i kataloget).
Músee du Jeu de Paume, “Exposition D'Art Danois, Paris 1928”, afb. planche 4 (afbildet i kataloget). .
Kunstforeningen, “Arbejder af M. Rørbye”, 1930 nr. 9 (ejer læge Chr. Hamburger).
Statens Museum for Kunst, “Et hundrede Billeder fra Mit bedste Kunstværk” 1941 nr. 59 afb. fig. 59 (ejer Børge Strand). Udstillingen blev til på foranledning af Kronprinsesse Ingrid.
Thorvaldsens Museum, “C. A. Lorentzen. 225 året for malerens fødsel”, 1971 nr. 54.
Litteratur: Politikens Dansk Kunsthistorie bd. III, 1972 omtalt og afb. side 417.
Thorvaldsens udstillingkatalog, 1981 afb. s. 21 og omtalt s. 22, hvor kunsthistorikeren N. L. Høyens rosende omtale af maleriet her citeres: “Den gamle venlige Mand sidder ret så lykkelig foran sit Staffeli, rundt om omgivet af Kunstværker. Det synes, som om Nogen pludseligen havde draget hans Opmærksomhed fra Arbejdet, og som om han nu ikke saa meget ser hen paa en bestemt Gjenstand, som meget mere er hensunken i Betragtninger over det sete; men hermed er der indtrådt en fuldkommen Hvile fra Arbejdet........ Man kan ikke blive træt af se paa dette Stykke”.
Hans Edvard Nørregård-Nielsen, “Christen Købke. Omkring Kastellet”, bd. I, 1996, omtalt og afbildet s. 52–53 under overskriften “Omkring C. A. Lorentzen”. Forfatteren beskriver maleriet med stor indføling: “Rørbyes portræt af den gamle maler er et monument, fordi den unges fremsyn krydses med den gamles tilbagesyn” ........ “Lorentzen sidder i sin slidte stol og fryser”...... Lyset udefra får ikke bare fat på ham, men når også den iøjefaldende og næsten lysende gipsafstøbning af Venus Medici, der i sammenhængen er med til at fortælle, at livet er kort og bundet til døden, medens kunsten varer og er forbundet med evigheden“ ..... ”Man skylder Rørbye tak for portrættet; der er så formidabelt, at man uden det ikke havde vidst ligeså meget om professor Lorentzen samt den overgangstid, han repræsentered på Kunstakademiet".
Martinus Rørbye, “Det nære og det fjerne” (udstillingskatalog), 2014–2015 omtalt 237 og afb. s. 238.
Afbildet: Litograferet af Ad. Kittendorff. Ch. A. Been og Emil Hannover, “Danmarks Malerkunst”, 1905, s. 99. Karl Madsen, “Kunstens Historie i Danmark”, 1901–1907, s. 207. Dänische Maler, Leipzig 1922 s. 27. De Smaa Kunstbøger, 1933, bd. 22 s. 11. “Dansk Kunst”, malerigengivelser i Politikens magasin, 1942 fig. 4.
Proveniens: Købt 1828 af Frederikke Dannemand; foræret til læge Christian Fenger; dennes dattersøn, professor Christian Barnekow (1837–1913); antagelig dennes svigersøn, læge Vilhelm Edward Ove Hamburger (1863–1948); dennes søn, læge Christian Hamburger (1904–1992); af ham forsøgt solgt på Winkel & Magnussen auktion 99, 2. oktober 1931, nr. 129a (ikke solgt); solgt underhånden gennem Winkel & Magnussen, antagelig til generalkonsul Johan Hansen; dennes auktion, 10. del, Winkel & Magnussen auktion 143, 27. oktober 1933, nr. 163 afb. s. 4; købt her af grosserer Børge Strand; dennes enke, Esther Strand (1971).
Et ikonisk maleri, der med rette har fortjent den fremtrædende plads den har i dansk kunsthistorie.
Konditionsrapport ved forespørgsel.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Malerier og tegninger, 29. november 2016