Poul Henningsen (f. Ordrup 1894, d. Hillerød 1967)
“PH flygel”. Mignon type, 7 1/4 oktaver med ramme af sortbejdset træ og forkromet stål. Kanten beklædt med originalT patineret skind. Lyre og tre svejfede ben af forkromet stål. Låg og nodeholder af plexiglas, inddelt med forkromede stållister. Formgivet 1931. Udført ca. 1932 hos Andreas Christensen. H. 94. B. 147. L. 148.
Proveniens: Gunnar Bratvold og Ingelise Bratvold, siden gennem arv til nuværende ejer.
Poul Henningsens Mignon flygel som han formgav i 1931, står som et af de mest kararaktiske eksempler på moderne design i perioden. Det er et instrument, der overskrider sin funktion og som med sit helt særegne og stærkt skulpturelle form flytter et flygel som instrument fra klassiscime og ophøjethed direkte ind i modernismen. Derved forvandles det også til en skulptur, hvor det visuelle indtryk opleves endog mere umiddelbar end den musik der spilles på det. Udført i få eksemplarer bliver det også det ultimative statussymbol blandt 1930'ernes kulturadikale, et samlingspunkt for tidens nye toner og dem der bærer en ny transparent, rationel, moderne tankegang.
En ikonisk status som flygelet bevarer i efterkrigstidens Danmark blandt den kreds af kunstnere og arkitekter mv. som sammen skaber “Danish Design” begrebet og hæver det til verdensberømmelse.
Tidskriftet Mobilia har i den sammenhæng en helt central betydning.
Hvad der i udgangspunktet er et tørt fagtidskrift for møbelbranchen i Danmark, bliver under Gunnar Bratvolds ejerskab med ham som udgiver forvandlet til at være den forreste bannerfører for Dansk Møbelkunst og Dansk Design bredt set.
Selve tidskiftet bliver stedet hvor det nye præsenteres både når det gælder møbler, men såmænd også når det gælder grafik og lay-out for et tidskrift.
Til bladet knyttes en række anerkendte arkitekter, og kunstnere som redaktører, og her står Poul Henningsen som den måske mest kendte.
Forlagets hjemstavn, først herregården Erikshom og senere Borupgård i Nordsjælland, bliver også det festlige samlingspunkt for kunstnere, arkitekter og producenter.
I tråd med dette er det også helt naturligt at Poul Henningsen anbefaler sin ven Gunnar Bratvold at købe dette flygel da muligheden byder sig i 1965 for at erhverve et af de angiveligt 12 første eksemplarer fra 1930'erne hos Andreas Christensen. Gunnar Bratvold slår til og flygelet flytter ind på Borupgaard hvor det bliver det faste fikspunkt i en iøvrigt skiftende udstilling af kunst og møbler.
Poul Henningsen er formentlig tilfreds med at over flygelet hænger den første udgave af sin “Koglen” pendel som han og hans kone Inger havde foræret Ingelise og Gunnar Bratvold som bryllupsgave i 1963. Den har iøvrigt nu senere fundet sin plads hos Design Museum Danmark.
I festligt lag er flygelet et midtpunkt og mange kendte personer har hørt og spillet på det. Sælger oplyser at det angiveligt er Ben Websters cigaretmærker man kan se på den riflede bakelitliste over tangenterne.
Original købsaftale fra 1965 medfølger.
Kunsthåndværk og design, 7. december 2023
Ikke solgt