Vilhelm Hammershøi (f. København 1864, d. sst. 1916)
Jægersborg Allé. 1892. Usigneret. Bly på papir (med vandmærke PL BAS). 24,5×33,8 cm.
Alfred Bramsens fortegnelse over Vilhelm Hammershøis malerier i “Vilhelm Hammershøi. Kunstneren og hans værk”, 1918, nr. 110a med beskrivelsen: Fra Jægersborg Allé. Bly. Det sidste - mindre - stykke af alleen nærmest Jægersborg."
Afbildet: Poul Vad: “Hammershøi. Værk og Liv”, 1988 s. 141.
Proveniens: Museumsdirektør Karl Madsen (1918).
Om Hammershøis landskaber giver Vad bl.a. følgende karakteristik i ovenstående bog i afsnittet “Landskaberne, linjerne, afstanden” (s. 152–160):
“I sine skildringer af det åbne landskab og i sine skovbilleder tog Hammershøi tråden op fra romantikkens landskabskunst hos Lundbye og Skovgaard; men ligesom med arkitekturmotiverne drejede han intentionen 180°. I stedet for at male følelsens inderlige, men usentimentale forbindelse med landskabet frem på lærredet, skildrede han den dobbelte oplevelse af inderlig indføling og uoverskridelig afstand; og i stedet for at male det nære og det fjerne sammen i den successive forbindelse indefter i landskabets rum, udelod han alt, hvad der kunne fæste opmærksomheden på det nære, og fokuserede i stedet skarpt på mellemgrunden; Han baserede billedet på dialektikken mellem den målelige udstrækning i det vandrette plan (fra rammekant til rammekant) og luftperspektivets (og himlens) umåligt dybe rum”. (s. 152)
Og lidt længere fremme. “Hammershøi er ikke en landskabsmaler i træsko, eller som overhovedet får jord under støvlerne. Den natur, han skildrede, var i mange tilfælde udpræget kultiveret natur, det danske kulturlandskab i Københavns nærmere eller fjernere omegn samt forskellige steder på Sjælland og Falster: landevejen flankeret af træer; lunde og småskove som er typiske for det danske agerland...” (s. 154).
Nærværende tegning af Jægersborg Allé lidt nord for København er et meget fint eksempel på et typisk Hammershøi landskab, som Vad beskriver ovenfor, med dens karakteristiske fokus på mellemgrunden, som udgøres af alléen flankeret af højre træer, der løber næsten vandret fra venstre rammekant til højre rammekant ligesom det ses i flere af Hammershøis landskabelige hovedværker bl.a. “Kongevejen ved Gentofte”, som Davids samling erhvervede hos Bruun Rasmussen i 2016 (inv. nr. 7/2016).
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Malerier og tegninger, 6. december 2023