Fritz Petzholdt (f. København 1805, d. Patras 1838)
“Udsigt fra egnen ved Søllerød med graner i forgrunden”. Ca. 1826–28. Usigneret. Olie på papir monteret på lærred. 25×37.
Henry Tuxens håndskrevne og upublicerede fortegnelse fra 1942/43 over 50 af Fritz Petzholdts malerier i privateje nr. 40.
Udstillet: Kunstforeningen, “Fritz Petzholdt 1805–1838”, 1985 nr. 12.
Proveniens: Generalkonsul Johan Hansens samling nr. 1509 (1931), dennes auktioner, del IX, Winkel & Magnussen 139, 1933 nr. 149. “Udsigt fra egnen ved Søllerød med graner i forgrunden” af Lise-Lott Barlas:
Kunstneren har stillet sig på et højdedrag med udsigt over et bakket landskab, som i billedets højre side sænker sig ned mod et bredt vandløb, der gennemskærer et fladt område. Vi befinder os i egnen ved Søllerød, og åen må være Mølleåen, der her på sin 25–30 km lange vej fra Furesøen er på vej til at nå sit udløb i Øresund circa midtvejs mellem Taarbæk i syd og Skodsborg i nord. Formentlig er det den svenske kyst som skimtes i den yderste horisont.
I forgrundens midte vokser nogle unge, spinkle grantræer, der så at sige har indtaget hæderspladsen i billedet. Grantræet var ikke et typisk dansk træ som for eksempel ask, bøg og eg, men var indført. Den var derfor på dette tidspunkt et særpræget og interessant motiv. Sammen med andre træer og buske til højre danner granerne et gærde til dalen, medens deres toppe forener maleriets to halvdele, landskabet forneden og den lettere overskyede himmel, hvorfra et svagt sollys trænger igennem de lyseblå åbninger i skylaget og lyser op nede i dalen til højre. Landskabet er i øvrigt præget af mørke farver ligesom også granerne.
I årene 1826 til 28 gjorde Petzholdt en halv snes malerier fra Søllerødegnen. Her havde han et holdepunkt i teologen, Caspar Johannes Boye (1791–1853), der i 1826 var blevet udnævnt til sognepræst ved Søllerød kirke. Han var i 1818 blevet gift med Jonas Collins steddatter, Maria Birckner. Hun var ligesom søsteren, Johanne Birckner, således halvsøster til Jonas Collins børn med Henriette Hornemann, og der var en stærk tilknytning såvel mellem Boyes og Collinerne som med Petzholdt.
Maleriet med granerne var udstillet på Kunstforeningens udstilling i 1985 med titlen ”Parti ved Søllerød som nr. 12. På samme udstilling i 1985 kunne man se endnu to malerier fra Søllerød af Petzholdt. Som nr. 11 var et noget mindre maleri med samme titel som nr. 12: Parti ved Søllerød, der viser en skovbund med bregner under nogle træer, hvor kun den nederste del af stammerne ses. Dette maleri befinder sig i privateje i New York, og har lige været udstillet på The Metropolitan i New York på udstillingen ”Beyond the Light. Identity and Place in 19th century Danish Art”, kat. nr. 28 med titlen ”Forest Floor”. Det tredje maleri, nr. 13 på udstillingen, var ”Fire egetræer ved Søllerød”. I registranten til sin bog, Søllerød - set med malerøjne (1983), nævner Laura Jacobsen endnu tre malerier af Petzholdt fra egnen ved Søllerød: Nr. 0111 Udsigt fra Højbjerg ved Søllerød, hvilket var udstillet på Charlottenborg i 1828. Nr. 0115 En sandgrav på Højbjerg i i Rude skov, udstillet året efter på Charlottenborg, og det sidste nr. 0149 igen med titlen Ved Søllerød uden årstal, men med målangivelserne 34×42 cm. Desværre er de to førstnævnte uden målangivelser, så de ikke er lette at identificere.
Da Petzholdt malede billedet med granerne, var han kun 21–23 år. Det er et smukt maleri. Det var også Henry Tuxens mening, da han optog det i sin fortegnelse over Petzholdts værker som nr. 40.
Bruun Rasmussen takker cand.mag. Lise-Lott Barlas for ovenstående tekst om Fritz Petzholdt og nærværende maleri.
Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.
Malerier, tegninger og ikoner, 14. juni 2023