905/​1015

Grete Jalk (f. 1920, d. 2006)

Meget sjælden stol samt tilhørende skammel af Oregon pine, tremmebund og top med let svaj. Hynder i sæde og ryg betrukket med patineret originalt Nigerskind, stolens hynder dybthæftet. Formgivet 1963. Udført ca. 1963 hos snedkermester J.H. Johansens Eftf. Skammel: H. 34,5. L. 60. D. 31. (2)

Model præsenteret på Københavns Snedkerlaugs udstilling på Kunstindustrimuseet 1963.

Litteratur: Grete Jalk [red.]: “Dansk møbelkunst gennem 40 Aar”, bind 4, aktuelle møbler ill. s. 242–243.

Proveniens: Bruun Rasmussen auktion 858 lot nr. 1004, 2015. Bruun Rasmussen auktion 684 lot nr. 674 , 2000. Af daværende sælger erhvervet på Snedkerlaugets Udstilling i 1963.

Grete Jalk er en blandt de ganske få kvindelige arkitekter og designere som i Dansk designs guldalder fra ca 1940–1970 formår at trænge igennem i en verden domineret af mandlige kollegaer og tage hele turen helt i front. Grete Jalk bryder normerne, og uddanner sig til snedker før hun 1946 tager adgang fra møbellinien på Kunsthåndværkerskolen. I hendes første møbler fra slut 1940erne bekender hun sig til den klassiske danske håndværks tradition og skaber møbler der falder indenfor de i tiden kendte former, meget fint udførte. Som tiden op igennem 1950erne går viser hun dog et særligt talent for at favne bredere end den klassiske danske håndværkstradition normalt tilsiger. Dette både med et formsprog som i højere grad orienterer sig mod internationale tendenser og afsøger de muligheder som nye materialer og produktionsmetoder ,som fx laminering og formbøjning muliggør. Hendes klimaks som møbeldesigner bliver nok perioden omkring 1960–64 hvor hun bl.a formgiver hendes ikonisk skalstol fra 1963 som står som et at de tydeligste vidnesbyrd om moderne møbeldesign i det 20 århundrede globalt set. Nærværende stol med skammel er fra samme frugtbare periode og blev udstillet på snedkerlauget udstilling i 1963. Den er på mange måde en moderne anakronisme, en slags modsætning som på en og samme tid bekender sig til en en rational geometrisk industriel modernisme i sit formsprog med en tilsyneladende enkelhed og valget af det uprætensiøse oregonpine som materiale. Men som i realiten er raffineret og yderst kostbart snedkerhåndværk forbeholdt få, en håndværkstradition som i årtiet efter langsomt bukker under for mere rationel produktion. Stolen præsenteres i 1963 i et næste hvid kalket religiøst rum foran den moderne tids husalter Stereo og TVet. En indretning som er en udsøgt æstetisk nydelse, men hvor stolen også næsten bliver en ironisk kommentar til sin egen ophøjethed. Grete jalk Forsætter sig virke i mange år frem til hendes død i 2006. I 1987 er hun f.x som redaktør af 4-binds værket “Dansk Møbelkunst gennem 40 år” med til at bevare essentiel viden om Dansk designs guldalder . Et bogværk som idag står som det altafgørende reference værk for Dansk Møbekunst.

Auktion

Sølv, keramik, møbler, belysning og tæpper, 9. december 2021

Kategori
Vur­dering

150.000–200.000 DKK

Solgt

Hammerslag

120.000 DKK