1922/​1517

Skibsmodellen af den fire-mastede bark Ellinor blev bygget af en skibstømrer i Helsingør, som opkaldte den efter hjembyen i hunkønsform. Ellinor blev konstrueret dels som kirkeskib til Christianskirken på Christianshavn, dels som arbejds- og værftsmodel. Skibstømreren ville skabe et helstøbt skrog, der sammen med en perfekt sejlføring kunne skabe en optimal fart for et fartøj på omkring 4.000 nrt. Det tog dog skibstømreren 2.700 timer at bygge skibsmodellen, og i mellemtiden havde dronning Alexandrine skænket Christianskirken et andet kirkeskib. Ellinor blev heller aldrig benyttet som arbejds- og værftsmodel. Var sejlskibet reelt blevet bygget inden 1920 kunne det have fungeret som skoleskib eller deltaget i sejlskibenes sidste epoke som fragt- og passagerskib mellem København og andre europæiske storbyer. Senere i Christian X's og dronning Alexandrines regeringstid (1912–1947) havde udviklingen med damp- og motorskibe dog for længst overhalet sejlskibene. Den unikke skibsmodel blev efterfølgende opbevaret med pietet som billede på det fuldendte sejlskib. L. 360 cm. B. 100 cm. H. 265 cm.

Tidligere ejer Kaj Schmidt. Bygget af skibstømrer på Helsingør Værft. Har efterfølgende været på Kronborg. Modellen blev sidenhen foræret til Søfartsmuseet på Ærø, hvor den stod et par år. Kaj Schmidt restaurerede bygningen og endte med at eje modellen. Erhvervet 1977 af nuværende ejer.

KAN BESES PÅ BALTIKAVEJ 10, 2150 NORDHAVN Åbningstider Mandag - fredag kl. 10–17 + Lørdag kl. 10–14

Stand

Maling afskalninger og krakeleringer. En mast brækket. Tovværk knækket pga. knækket mast. Noget tovværk udskiftet. Et stykke træ mangler. Få revner.

Auktion

Varia, 30. maj 2019

Kategori
Vur­dering

60.000–75.000 DKK

Hammerslag

Ikke solgt