917/​201

Asger Jorn (f. Vejrum 1914, d. Århus 1973)

“Horses”, 1941–42. Sign. Asger J. samt sign. på bagsiden Asger J. 1941–42. Olie på lærred. 90×100.

Købt af Tangen-samlingen/Kunstsilo (Kristiansand, Norge) 2023

Litteratur: Guy Atkins: “Jorn in Scandinavia 1930–1953”, London, 1968, nr. 228, gengivet side 341 og i farver fig. 53 side 61. Litteratur: Erik Zahle (red): Danmarks malerkunst: Fra Middelalder til nutid", København, 4. udgave, 1956, gengivet side 327. Litteratur: “Fortegnelse over Skulptur. Maleri og Grafik tilhørende Erling Koefoed”, København, 1961, gengivet side 75. Litteratur: Troels Andersen: Asger Jorn. En biografi Årene 1914–53", København, 1994, gengivet i farver side 79.

Udstillet: “Tre unge Malere”, retrospektiv udstilling, Kunstforeningen, København, 1953, kat. nr. 57. Udstillet: “Fortegnelse over et udvalg af skulptur - maleri og grafik tilhørende Erling Koefoed”, Kunstforeningen, København, 12. maj - 1. juni 1966, kat. nr. 64, gengivet i kataloget side 23. Udstillet: Louisiana, Museum for Moderne Kunst, Humlebæk, 1973.

Proveniens: Freiherr Herbert Garvens von Garvensburg, Sandkås, Bornholm. Proveniens: Bruun Rasmussen Kunstauktioner, auktion 66, København, 1955, kat. nr. 85. Proveniens: Landsretssagfører Erling Koefoed, København. Nedarvet i familien.

Hesten, eller rettere helhesten, tegner sig under 2. verdenskrig som en kryptisk ironisk kommentar til det spor af død og ødelæggelses, som nazisternes fremfærd i Europa fører med sig. Med referencen til den nordiske mytologi og et umiddelbart uskyldigt billedindhold, kunne kunstnere som Vilhelm Lundstrøm, Hans Scherfig. Ejler Bille, Egill Jacobsen, Erik Thommesen, Henry Heerup, Carl-Henning Pedersen, Else Alfelt og Jorn slippe afsted med at stable udstillingen “13 kunstnere i et telt” på benene. Der var vitterligt tale om en udstilling i et cirkustelt, der med sin placering på Bakken, nord for København havde tilpas meget forlystelsesudtryk over sig til at undslippe sig besættelsesmagtens opmærksomhed. Udstillingens subtile kritik går igen i det udbudte værk: Iagtager man billedindholdet nærmere, trænges det uskyldige, humoristiske indhold hurtigt i baggrunden af figurer med en mere diabolsk tvetydighed: Et hestehoved, der mere ligner et kranie og en rytter, som falder af hesten. Har man først fået øje på disse elementer, er referencen til Picasso's Guernica, som kom til verden fem år tidligere slående. Gruen fra den spanske borgerkrig, som Picasso på daværende tidspunkt skildrede, skulle som bekendt vise sig at være et dystret forvarsel om de ubegribelige, meningsløse lidelser, der ventede i årerne derefter.

Dette emne er belagt med kunstnerafgift.
Bemærkninger

Bemærk: Emnet er omfattet af Hvidvaskloven. Ved hammerslag på 50.000 kr. eller mere inklusivt salær skal køber aflevere kopi af gyldigt billede-id og adresselegitimation for at få udleveret emnet.

Auktion

CoBrA, 5. december 2023

Kategori
Vur­dering

800.000–1.000.000 DKK

Solgt

Hammerslag

750.000 DKK