En international ener
”Det er en billedlig gengivelse, en levendegørelse af éns tanker, ofte yderst mærkelige tanker, men indfald af den art, vi dog alle undertiden gribes af. Egentlig kan dette slet ikke forklares.” Rita Kernn-Larsen (1904-98) begynder sit kunstneriske virke med surrealismen i parløb med kunstnersammenslutningen ”Linien“ i København, men opnår aldrig den brede anerkendelse i Danmark. Det på trods af at pressen ved udstillingsdebuten i 1934 kalder hende ”en kvindelig dansk Picasso”. Hun kommer til at udstille, leve og arbejde det meste livet i Frankrig og England. I Paris oplever hun tidligt anerkendelse og udstiller på nogle af tidens mest ombruste surrealisme-udstillinger side om side med kunstnere som Salvador Dali, Max Ernst og Meret Oppenheim. Netop surrealismen tilbyder for mange kunstnere ikke blot et eksperiment med stil og teknik, men et holdningsskift væk fra borgerskabets konventioner. Det er muligvis dette opgør, der for flere af tidens progressive kvindelige kunstnere virker særlig tillokkende. De seneste år er Rita Kernn-Larsen for alvor kommet tilbage på den kunsthistoriske dagsorden. I 2017 viser Peggy Guggenheim Collection i Venedig en repræsentation af hendes værker. Året efter udstilledes hun på dansk jord i "Kvindernes surrealisme" på Kunstforeningen Gl. Strand, der var en soloudstilling kurateret af Kunsten i Ålborg i samarbejde med Gl. Holtegaard. Endelig optræder hun på Louisiana i sommeren 2020 i stærkt selskab med blandt andet Frida Kahlo og Meret Oppenheim under titlen "Fantastiske Kvinder". |