Christen Købke

f. København 1810, d. sst. 1848

En af guldalderens mest betydelige kunstnere

– med den gode Prof. Eckersb. Tilligemed alle vi hans Børn til Frederiksdal en Kjøretour, og morede os særdeles. Give til Gud jeg maa opleve mange slige kundskabsrige Dage, og stedse gaae videre frem paa Sandhedens Vei, at jeg maae blive et godt og nyttigt Menneske.” (Købkes dagbog, 27. maj 1831)

Christen Købke var en af guldalderens mest betydelige kunstnere, der malede både portrætter, landskaber og arkitekturmalerier. Han begyndte allerede som 12-årig på det Kongelige Danske Kunstakademi i København i 1822 og blev først undervist af maleren C.A. Lorentzen og efter hans død i 1828 af C.W. Eckersberg, som fik stor indflydelse på ham.

Det var især de nære omgivelser, der optog Købke, og han malede således helst tæt på hjemmet, hvor han kunne studere det velkendte og nære frem for det fjerne. Han udførte en lang række lysfyldte og koloristiske små udsnit af hverdagslivet, arkitekturen og naturen i København og omegn, og det er bl.a. disse studier og prospekter, han siden er blevet kendt for. Han fandt mange af sine motiver ved Kastellet i København, hvor han boede med sin familie, og senere ved Blegdammen uden for voldene, hvor familien flyttede til i starten af 1830’erne.

Købke malede også flere intime portrætter af sin familie og nære omgangskreds, ligesom han fulgte kunsthistoriker N.L. Høyens råd om at fokusere på det nationale. Han kastede sig bl.a. over historiske monumenter som Frederiksborg Slot, der blev skildret flere gange i både små studier og større kompositioner med utraditionelle synsvinkler.

I 1838-40 var Købke i Italien, hvor han udover Rom besøgte Napoli, Pompeji og Capri. Her udførte han kopier af antikke vægmalerier, arkitekturstudier samt en lang række studier og malerier af den syditalienske natur. Da han vendte hjem til Danmark, kastede han sig igen over motiver fra hans helt nære omgivelser, mens han også arbejdede videre med de studier, han havde udført i Italien. Han arbejdede bl.a. med et monumentalt maleri fra Capris kyst, der skulle være hans medlemsstykke til kunstakademiet, men det blev forkastet, hvilket kom til at påvirke hans kunstneriske selvtillid og engagement de sidste år af hans liv.

Da Købke i 1848 døde af lungebetændelse i en alder af 7 år, havde han endnu ikke opnået officiel anerkendelse som kunstner, men i eftertiden er der blevet sat stor fokus på ham og hans værkers originalitet og hans maleriske eksperimenter. Værkerne er blevet vist på udstillinger rundt om i hele verden, og Købke regnes i dag for at være én af de væsentligste, mest originale og internationalt anerkendte danske guldaldermalere.