Et frit liv for mennesket
”Man skal være kritisk med de idéer, man fører ud i livet (…) Jeg vil gerne have idéer til design, som giver et billede af livet, som jeg ser det. Et liv, der er så dejligt og spændende som muligt. Et liv, der er indholdsrigt, oplevelsesrigt og fornyende.” Nanna Ditzel (1923-2005) var en af de få kvinder, der slog igennem i en tid, hvor det ellers var mænd, der sad på stolene i designverdenen. Under sin uddannelse på Kunsthåndværkerskolen i begyndelsen af 1940’erne læste hun sideløbende både filosofikum på universitetet og tog timer hos professor Kaare Klint på kunstakademiet. Sammen med sin personlige og professionelle partner Jørgen Ditzel etablerede hun i 1946 en tegnestue, men efter hans død i 1961 trådte hun ud af hans skygge. Med sin innovative tankegang og lyst til at eksperimentere skabte hun sit særegne organiske formsprog. Ditzel foretrak at skabe ting, der dels udfyldte en funktion, dels fungerede som skulpturer i rummet. Hun var gennem hele sit virke styret af en bestemt designfilosofi – at vores måde at sidde på og interagerer med møblet på kunne bane vejen for et mere frit liv for mennesket og give anledning til nye tanker og mere kreativitet. Hun satte derfor barren højt for sine møbler og ønskede at gøre op med den traditionelle måde at indrette et hjem på. En af hendes mest nyskabende frembringelser var et fleksibelt møblement, hvor sofa- og bordmoduler kunne skifte plads afhængigt af behov og situation. Desuden var hun en af de første, der qua de ændrede familiestrukturer i 1960’erne satte fokus på at skabe ideelle børnemøbler. Hun skabte en international karriere med base i London og kom til at stå som et forbillede for fremtidige formgivere i dansk designhistorie. |