Lyset frem for alt
”Her er jeg nu oppe i mit dejlige Skagen, hvor nu endelig sommeren er kommen og viser sig med sin fulde varme og kraft, ja, her er nu godt at være, friskhed, luft, og så tillige den dejlige ro og stilhed, jeg elsker så meget, man bliver ikke forstyrret af noget som helst, men [man] har netop så udmærket ro [i sjæl og sind til] at sidde og tænke over hvor meget man kan få bestilt, og hvordan man bedst burde benytte tiden.” Anna Ancher (1859-1935) var en pioner i dansk kunst og regnes for at være den mest moderne af skagensmalerne. Hun var tidligt i sin karriere optaget af stærke og intense farver, og under udstillingsbesøg i København og rejser til Paris i 1885 og 1889 blev hun inspireret af den franske avantgardes eksperimenter med farver og leg med lys. Anna Ancher voksede op i Skagen og blev senere i livet én af de centrale skikkelser i den berømte kunstnerkoloni i byen. Som ung udviste hun interesse for kunst og modtog undervisning på Vilhelm Kyhns tegne- og malerskole for kvinder i 1875-78, ligesom hun fik vejledning af de kunstnere, der i 1870’erne begyndte at rejse til Skagen, bl.a. Karl Madsen og Michael Ancher. Sidstnævnte blev hun gift med i 1880. I 1889 studerede hun under Puvis de Chavannes i Paris. De primære motiver fandt Anna Ancher i det nære miljø – i hjemmet, i haven eller i Skagen by og det omkringliggende landskab, ligesom hun også malede portrætter af sin familie og de lokale skagboere samt religiøse billeder. Et gennemgående tema i Anna Anchers kunst er fascinationen af lyset. Ancher var optaget af at skildre, hvordan solens stråler falder ind i rummet, og hun er blevet rost for sin helt særlige evne til at indfange lysets stoflighed gennem vibrerende farver og penselstrøg. Med sit fokus på farver, flader og lyset frem for det fortællende indhold peger hun i retning af den senere abstrakte kunst. |