Svævende lethed
”Uden at ville gøre mig til, vil jeg sige, at denne skælven og tidløse stilhed er lige netop det, jeg ønsker skal findes i mine arbejder. Det er ikke et intellektuelt behov, men simpelthen et ubevidst behov, et behov for ikke at glemme, et behov for at huske igen og igen.” Den keramiske kunstner Alev Ebüzziya Siesbye (f. 1938) er kendt for sit æteriske formsprog. Hun blev født i Tyrkiet og gik på kunstakademiet i Istanbul, men rejste i begyndelsen af 1960’erne til Danmark, fordi hun var optaget af det enkle nordiske formsprog, som udfoldede sig blandt tidens arkitekter og kunstnere. Med sin viden om antikkens formgivning og farvesætning introducerede Siesbye en helt ny stil, som ikke tidligere var set i dansk kunsthåndværk. Efter at have arbejdet hos Kähler og Den Kongelige Porcelænsfabrik etablerede hun i 1969 sit eget værksted i København og debuterede i 1971 på Charlottenborgs Efterårsudstilling. Alev Ebüzziya Siesbye har igennem sit mangeårige virke perfektioneret håndværket til fuldkommenhed. I hendes værker er intet ude af balance, og skålene synes at svæve hen over bordets overflade. Giver man sig tid til at tænke nærmere over teknikken, kan man ikke undgå̊ at blive fascineret af det svævende udtryk og letheden. Glasuren er holdt i afdæmpede farver og de kølige, monokrome nuancer bidrager til det underspillede udtryk. Alev Ebüzziya Siesbye forener farver fra middelhavsområdet med nordisk enkelhed, og gennem fem årtier har hun skabt keramiske værker, der trods deres fremmedartede udseende har fået stor indflydelse på dansk kunsthåndværk og i dag kan ses på museer og gallerier verden over. På auktionsmarkedet har internationale samlere gennem de seneste år for alvor fået øjnene op for hendes minimalistiske mesterværker |