Kulturarvens elefant
Hans Scherfigs kunst handler om billedglæde, farver, fortællinger og fantasi. Som forfatter var han begavet og velskrivende. Med penslen var han mild og kærlig. Hans Scherfigs farverige junglebilleder med næsehorn, tapirer og flamingoer og hans satiriske romaner ”Det forsømte forår” og ”Den forsvundne fuldmægtig” er en velkendt del af dansk kulturarv. Og i modsætning til hans skarpe pen skabte han i sine malerier og tegninger et helt katalog af utopiske billeder af en drømmeverden fuld af kærlighed og farveglødende skønhed.
Scherfigs debut og hovedværker
Scherfig debuterede som maler i 1928 på Kunstnernes Efterårsudstilling med fire kubistiske malerier. Mest kendt er han for sine litografier og farveglødende urskovsbilleder, som idylliserer junglens dyr på en måde, der af nogle er blevet kaldt naivistisk. Maleren og forfatteren Hans Scherfig så aldrig selv hverken jungle eller savanne. Men livet igennem drømte han om elefanter, giraffer, næsehorn og aber i deres naturlige omgivelser. Kunstnerisk fandt han udtryk i både maleri, tegning og grafik, og han kastede sig over både bogillustrationer, vægmalerier, collager, reklametegninger og udsmykningsopgaver. Hans streg havde en tanke og et ærinde: skabninger i fjerne landskaber, bondedans i Kirgisien, politibrutalitet i Harlem eller enkle hverdagsoplevelser er en del af hans virke. Den ellers autodidakte kunstner bredte sig ligeledes over det kubistiske flademaleri, lineær ekspressionisme eller naivistisk stil. Blandt de mange hovedværker kan nævnes ”Evas skabelse” (1929, Stat. Mus. for Kunst); ”I Luxembourg Haven” (1931, Nordjyll. Kunstmus.); ”Urskovsbillede med næsehorn” (1940, samme steds); ”Elefantkirkegård” (1941, Folketinget); ”Urskov” (1946, Ribe Kunstmuseum); ”Skaberaktapirer” (1965, Bispebjerg Hospital) og ”Mor med tvillinger” (gavlmaleri, 1962, Kapelvej 27, København) og ikke mindst ”Rejse i Junglen” fra 1949.
Scherfigs kunstneriske indignation og antiamerikanismen
Den kun 24-årige unge Scherfig tog turen over Atlanten – og opholdet i New York strakte sig fra november 1929 til juni 1930. Målet for rejsen var kærlighed – at gense den østrigske kunstner Elisabeth Karlinsky, som senere blev Scherfigs livsledsager. I New York oplevede han krisetiden efter børskrakket med den store arbejdsløshed, og så fattigdommen og livets kontraster på nært hold. Igennem en lang række breve til sin far C.D. Scherfig og godt 250 malerier, tegninger og træsnit beskriver han sine oplevelser af det Amerika, der senere skulle blive en af hans yndlingsaversioner. Blandt hans foretrukne motiver var byens moderne arkitektur, trafik og menneskemylder, bidske politibetjente, overvægtige kapitalister og det ensrettede massemenneske med det så karakteristiske tandpastagrin. Der er ingen tvivl om, at de oplevelser og erfaringer, Scherfig fik i depressionstidens New York, var et vendepunkt for ham – både kunstnerisk og ideologisk. Efter hjemkomsten blev han medlem af DKP. Men Scherfigs rejselyst stoppede ikke der, det blev siden bl.a. til rejser i Sovjetunionen (1950), Rumænien (1952) og Nordkap (1978).
Som maler og billedkunstner var Hans Scherfig medlem af Corner-gruppen, som gennem tiden talte malere som Else Alfelt, Ejler Bille, Victor Brockdorff, Egill Jacobsen, Richard Mortensen, Carl-Henning Pedersen og Elisabeth Karlinsky.
Med Hans Scherfig på udstilling
Tjørnelunds Kunsthdl., Kbh. 1929; Civic Club, N.Y. 1930; Ramme-Larsen, Kbh. 1935; Foren. Nutidskunst, 1936 (s.m. Egon Mathiesen, Sigurjón lafson og Otto Pedersen); Corner og Høstudst. 1939-41; Corner 1942-44, 1946-50, 1953-56, 1958-59, 1961-67, 1970-72, 1974-76, 1978-80, 1981 (mindeudst.), 1988-89; Da. Kunststævne, Fyns Forum 1936, 1940; Vild Hvede 1941, 1948; Nordisk Konstutställning., Göteborg 1943; Arnbaks Kunsthandel, Kbh. 1944 (s.m. Elisabeth Karlinsky); Dansk Kunstudstilling, Oslo 1946; Unionen, Fredericia 1947, Oslo 1967; Den fynske Forårsudstilling 1949 og 1970; Dansk Nutidskunst, Charlottenborg 1956; Østersøbiennalen, Rostock 1967; Charlottenborg Efterårsudstilling 1971; Kunstnerforbindelser, Oslo 1973 (s.m. Nina Sundbye og Arne Johnson); Kunsten i hverdagen, Nordjyllands Kunstmuseum, 1975; Dansk kunst, Kunstforeningen, København 1976; Dansk kunst under besættelsen, Hjørring Kunstmuseum 1985. Nordjyllands Kunstmuseum 1981; Dansk kunst under besættelsen, Hjørring Kunstmuseum 1985.; Kunstforeningen, København 1985; Glyptoteket 1995; Nivaagaards Malerisamling 2020.
Nogle af Scherfigs nomineringer, legater og priser
1952 – Jeanne og Henri Nathansens Fødselsdagslegat
1954 – Holger Drachmann-legatet
1963 – Adam Oehlenschläger-legatet
1965 – Jeanne og Henri Nathansens Mindelegat
1973 – Det Danske Akademis Store Pris
Værker af Hans Scherfig til salg hos Bruun Rasmussen
Hos Bruun Rasmussen har vi værker til salg, der vækker interesse og er aktuelle for samlere og købere. Her kan du holde øje med de værker af Hans Scherfig, du kan byde på netop nu.
Er du sælger, kan du her læse en guide til hvordan du sætter kunst til salg på vores Live- og Onlineauktioner.