Thorvald Bindesbøll betragtes i dag som et ikon inden for formgivning. Med slynget og luftig ornamentik og et nedtonet farvevalg, kom han om nogen til at definere den danske skønvirkestil. Han var yderst produktiv indenfor kunsthåndværk, og hans keramiske værker og særligt sølvtøj og smykker produceret i samarbejde med Hofjuveler Michelsen og Holger Kyster er værdsat. Og så udarbejdede han de ikoniske etiketter til Carlsbergs ølflasker.
Kähler, Carlsberg og skagensmalerne
Thorvald Bindesbøll blev uddannet på Kunstakademiet i København, hvorfra han tog afgang som arkitekt i 1876. Som formgiver og kunsthåndværker var Thorvald Bindesbøll et af de frodigste og mest originale talenter inden for dansk kunsthåndværk. I samarbejde med bl.a. Johann Wallmanns keramiske fabrik i Utterslev, Kähler i Næstved, P. Ipsens Enke og Københavns Lervarefabrik i Valby udarbejdede han fra 1883 en meget omfangsrig produktion med tegninger til dekoreret lertøj. Han tegnede møbler, broderier, malerirammer, bestik, lysekroner, lamper, gravmæler og kirkeruder samt bogbind og etiketter, hvoraf etiketten til Carlsberg Pilsner, ”Hof” fra 1904, er den mest berømte. Bindesbøll tegnede også Dragespringvandet på Rådhuspladsen i et samarbejde med Joakim Skovgaard og blev desuden en markant skikkelse i kredsen omkring skagensmalerne.
Hofjuveler Michelsen og sølvet
I årenes løb tegnede Bindesbøll en mængde udkast til corpussølv. Ved Verdensudstillingen i Paris 1900 (Exposition Universelle) var Bindesbøll godt repræsenteret på den danske afdeling for kunsthåndværk, bl.a med smykker tegnet til Hofjuveler Michelsen. I Paris vandt han i øvrigt guldmedalje for sin indretning af den danske udstilling. Fra 1904 arbejdede Bindesbøll med held sammen med sølvsmeden Holger Kyster i Kolding, der benyttede Bindesbølls udkast i stor udstrækning. I årene der fulgte efter hans død i 1908, blev opmærksomheden på Thorvald Bindesbølls betydning for kunsten større. Bindesbøll var på mange måder langt forud for sin tid.