Gerda Wegener

f. Hammelev 1886, d. Frederiksberg 1940

Mellem sensation, skandale og seksualitet

”Jeg forsøger selvfølgelig altid at finde min Models intimeste og smukkeste sider, baade fysisk og psykisk …. At der saa kommer en Portion af min egen Personlighed med i det, det kan da ikke undgaas, hvis man har en personlighed”

Fortællingen om Gerda Wegener (1885-1940) kender de fleste efterhånden som en historie om en yderst utraditionel og uforglemmelig skæbne samt et banebrydende opgør med gældende normer og kønsroller. Gerda Wegener var på mange måder en kvinde forud for sin tid, og de seneste år er hun blevet genfortolket i lyset af sit kunstneriske talent, kvindeperspektiv og yderst ukonventionelle ægteskab. Udover tidens skuespillerinder og kunstpersonligheder, benytter Gerda Wegener sig af sin mand, Einar Wegener, som muse. 

På de mange portrætter af smukke kvindeskikkelser er det ofte Einar – som modellen Lili – der poserer iklædt forskellige kjoler og parykker. I den virkelige verden færdes Lili kun frit ved karneval og maskerader, hvor forklædninger og leg med identitet sætter hverdagens normer på spil, men efterhånden fødes et nyt liv; gennem verdenshistoriens første kønskorrigerende operation bringes Lili Elbe, som en moderne Pygmalion, ind i den fysiske verden.

Med den internationale fil ”The Danish Girl” fra 2015 kom Wegener for alvor på alles læber, og i Danmark placerer ARKEN Museum for Moderne Kunst hende samme år centralt på det kunsthistoriske landkort med en stor soloudstilling.

Gerda Wegener - Foto: C.L. Wilhelm Kihlstrøm