Axel Salto og det ekspressive stentøj
Axel Saltos ekspressive stentøj pirrer stadig sanserne og fremstår som noget helt ekstraordinært. Med sit særegne organiske formsprog overskred Axel Salto keramikkens grænser og forvandlede disciplinen fra pottemageri til egentlig kunst. Han begyndte som akademiuddannet maler. Efter en rejse til Paris i 1916 – og mødet med Pablo Picasso – stiftede Salto det danske kunsttidsskrift Klingen. Heri skabte han et forum for det nye, der skete, billedkunstnerisk, litterært og holdningsmæssigt. Bladet blev til 1917-1920 på Saltos initiativ og financieret af ham selv ved hjælp af en arv. Det redigeredes sammen med bl.a. Otto Gelsted og Poul Henningsen. Fra 1921 blev tidsskriftet til kunstnersammenslutningen De Fire. Den talte foruden Salto selv kunstnervennerne Vilhelm Lundstrøm, Svend Johansen og Karl Larsen. Sammenslutningen ledte til et kunstnerisk og holdningsmæssigt bofællesskab i Sydfrankrig.
Axel Salto, Bing & Grøndahl og Den Kongelige Porcelænsfabrik
Fra sydens sol blev Axel Salto hentet hjem af Bing & Grøndahl for at udføre keramik til verdensudstillingen i Paris 1925. Disse arbejder, i farvestærkt porcelæn var inspireret af kinesisk mingporcelæn og blev fra 1929 og til midten af 1950erne fulgt op af en fornyende indsats inden for stentøjet. Nogle af Saltos første arbejder med det nye materiale var det såkaldte polykrome porcelæn, som han skabte for porcelænsfabrikken Bing & Grøndahl. Fra midten af 1930’erne blev Salto tilknyttet Den Kongelige Porcelænsfabrik. Her fik han mulighed for at genoptage et frugtbart samarbejde med Carl Halier, og sammen udviklede de den spirende stil, inspireret af planter i vækst. Ud fra et motivisk og teknisk udviklingsforløb inddeltes stilen i "den riflede", "den knoppede" og "den spirende stil". At skabe i naturens ånd blev rettesnoren for Salto. De spirende, knoppede, riflede former og fede glasurer leder tankerne hen på den kriblende skovbund eller planteriget under havets overflade.
Axel Saltos sublime værker med de fede glasurer
På Den Kongelige Porcelænsfabrik var det blandt andet samarbejdet med ingeniør H.A.L. Madslund, der kom til at præge værkerne. Madslund var mesteren bag den svovlgule solfatara-glasur, der skabte en fornemmelse af fugtig og jordagtig natur, og som blev en af Saltos særkender. Mødet mellem det brændte ler og den smeltede glasur blev i Saltos senere værker en æstetisk undersøgelse i sig selv. Glasurerne fik mulighed for at lægge sig både tykt og tyndt på overfladen. Saltos sublime værker er i dag eftertragtede samlerobjekter i hele verden. Også på auktionsmarkedet.
Fra 1951 til 1959 ledede Salto fornyelsen af Jørgen Sonnes frise på Thorvaldsens Museum. Han var medlem af Grønningen fra 1935-1945. I dag betragtes Salto som en af de betydeligste danske keramikere, der har sat dansk keramik på verdenskortet.
Med Axel Salto på udstilling
Kleis' Kunsthandel, Kbh. 1911; Charlottenborg. Forår 1914- 15; Den frie Udstilling 1916-19; Grafisk Kunstnersamfund 1917; Århus 1918; Stockholm 1919; ”De Fire” 1921, 1923-25, 1928; Oslo 1924; Charlottenborg 1925; Verdensudstillingen i Paris 1925 og 1937; Brooklyn Museum, N.Y. 1927; Leipzig 1927; Helsingfors 1928; Forum 1929; Helsingfors 1931; Tjekkoslovakiet 1933 (grafik); Grønningen 1934, 1936-45; Stedelijk Mus., Amsterdam 1934; London 1938; Helsingfors 1939; Stokholm 1948; Kunstindustrimuseet 1939; Statens Museum for Kunst 1940-41; Århus m.fl. 1941-42; Charlottenborgs Efterårsudstilling 1944, 1954 og 1961; Kunstnerforeningen af 18. nov.1945; Göteborg 1945; Oslo 1946; Kunstindustrimuseet Oslo m.fl. 1947; Gemeente Mus., Haag 1948; Reykjavík 1948; Gravure Contemporaine, Paris 1949; Kunstnernes Hus, Bergen 1953; Vejle Kunstmuseum 1981; Kalmar Kunstmuseum 1997.
Separatudstillinger: Gal. Moderne, Stockholm 1929; Kunsthallen, Kbh. 1930; Winkel & Magnussen, Kbh. 1931-32, 1938, 1952; Kunstforeningen 1935; Kunstindustrimuseet 1939, 1954 og 1989; Fischer & Krarup, Kbh. 1940, 1942, 1943-44; Ny Kunst, Kbh. 1947; Charlottenborg m.fl. 1949-50 (retrosp.); Nat.mus., Stockholm 1952; Thorvaldsens Museum 1953; Århus Rådhus 1952 (retrosp.); Det danske hus, Paris 1956; Lunds Konsthal m.fl. 1958; Moderna Mus., Stockholm 1959; Kunstforeningen 1959; Skovgaard Museet 1978; Glyptoteket 1995; Nordjyllands Kunstmuseum 1996; CLAY 2017; Øregaard Museum 2019; CLAY 2023-24: Museet Holmen 2024.
Nogle af Axel Saltos nomineringer, legater og priser
1915, 1922-23, 1926 og 1929 – Det Kgl. Danske Kunstakademi
1921 – Oluf Hartmanns Legat
1925 – Sølvmedalje, verdensudstillingen i Paris
1937 – Grand prix, verdensudstillingen i Paris
1938 – Eckersberg Medaillen
1951 – Grand prix, Milano-Triennalen
1959 – Prins Eugen Medaillen
1959 – Modtager Statens livsvarige kunstydelse
1959 – Æresmedl. af Kunstnerforeningen af 18. nov. 1959
1959 – Guldmedalje, international keramikudstilling, Musée des beaux-arts, Ostende, Belgien
Værker af Axel Salto til salg hos Bruun Rasmussen
Hos Bruun Rasmussen har vi værker til salg, der vækker interesse og er aktuelle for samlere og købere. Her kan du holde øje med de værker af Axel Salto, du kan byde på netop nu.
Er du sælger, kan du her læse en guide til hvordan du sætter kunst til salg på vores Live- og Onlineauktioner.