Christian Dotremont

f. Tervuren 1922, d. Buizingen 1979

Uden Dotremont ingen CoBrA

Den belgiske kunstner Christian Dotremont (1922-79) indtog sin særlige plads i CoBrA som gruppens poet og filosof. Han formulerede CoBrAs manifest ”Sagen var klar“ i 1948, og fungerede som gruppens primære talsmand og sekretær indtil 1951. Asger Jorn sagde siden, at uden Dotremont havde der ikke været en CoBrA. Dotremonts karriere udsprang af surrealismens intellektuelle atmosfære i 1940’ernes Belgien, hvor vejen frem var en revolutionær tankegang i forening med kunstneriske eksperimenter. I CoBrA-gruppen fandt han en vej til i endnu højere grad at væve kunst og politik sammen.

Dotremonts logogrammer
Det skrevne ord var altid Dotremonts udgangspunkt – også da han i 1960´erne begyndte at supplere digtningen med et virke som billedkunstner. Hans malede værker fremstår som nærmest kalligrafiske mønstre, der for det meste fuldendes af poetisk tekst. Han byggede således bro mellem det skrevne ord og billedkunstens ellers adskilte verdener. ”Logogrammer“ kaldte han selv disse billeder, med glidende overgange mellem de poetiske teksters mening og penselstrøgenes grafiske virkning. 

Jorn, Alechinsky, Appel og Corneille
Dotremonts virke står som et vidnesbyrd om CoBrAs tanker og det kollektive eksperiment, der blev til en kunstnerisk samtaleform mellem gruppens medlemmer. Konkret kom det til udtryk i de ”ord-malerier“, som han dannede i fællesskab med både Asger Jorn, Pierre Alechinsky, Karel Appel og Corneille. Fra dette kollektive eksperiment står Dotremonts digtsamling “Vues Laponia” fra 1957, hvis enkelte digte blev illustreret af selvsamme kunstnerkollegaer. 

Relevante artikler