Med Poul Anker Bech befinder vi os et sted mellem drøm og virkelighed. Bech skabte illusioner der har rod i virkeligheden, og som bunder i genkendelighed og fører til erkendelse. Vigtigst i Bechs værker er fornemmelsen for tiden. Hvad er der sket? Hvad skal der til at ske? Vi lader os rive med af kunstnerens gådefulde univers. Poul Anker Bech blev oprindeligt uddannet som cand.mag. i historie og kunsthistorie fra Aarhus Universitet i 1973 og arbejdede gennem mange år som gymnasielærer. Det var først i 1988, at han droppede lærergerningen for at blive billedkunstner på fuld tid.
Poul Anker Bechs kunst og motiver
Bech skildrede livet og satte fokus på det, der gør det værd at leve. Som en slags memento mori med omvendt fortegn skal vi huske at leve livet. Er mennesket i centrum og naturen udenom bare en ramme? Eller er naturens ramme det virkelige og levede liv, hvori mennesket har sin dagligdag, uden egentlig at se hvad der sker omkring os? Bech stiller os spørgsmålet: Hvad er egentlig livets mening. Naturen er ofte til stede i form af romantiske himle, øde strandbredder og saftigt, grønt græs. Men noget stiller sig i vejen! Naturen med dens skiftende belysning står smukt og omhyggeligt gennemmalet som baggrund, men i en verden, hvor menneskets affald er synligt.
Poul Anker Bech har udført en lang række bestillingsopgaver til kommuner, stat, sygehuse, skoler, universiteter og kirker. Bech er bl.a. repræsenteret på Poul Anker Bech-samlingen i Vrå, Vejle Kunstmuseum, Hjørring Kunstmuseum, Skive Kunstmuseum og Statens Museum for Kunst. Han var desuden med i en lang række kunstnersammenslutninger, herunder ”Høst” og ”Corner”.
Poul Anker Bech - Hovedværkerne og nyskabelserne
Blandt nyskabelser er flyvebillederne, som Bech begynder at udføre fra 1982. Hovedværket er “Omkring en gård ved fjorden”, der mest markant viser en helt ny opfattelse af både perspektiv og maleri. Poul Anker Bech lavede den første store bestillingsopgave “Mediet” til Aalborg Stiftstidende (1986). Der gik mange timers forberedelse til dette maleri, bl.a. i luften over Aalborg med pressefotografen og piloten Thorkild Balslev (Poul Anker Bech havde selv flycertifikat). Maleriet er et hovedværk - ikke blot i Poul Anker Bechs oeuvre, men i nyere dansk rumudsmykning. Også NATOs hovedkvarter i Karup bestilte et ”luftstykke” (1987). Markant er desuden gruppen af Golfspillermotiver, han arbejdede med fra slutningen af 1970'erne, med ”Golfspiller ved Serritslev Kirke” (1986) som hovedværk.
En sen aften i juli 1993 nedbrændte Poul Anker Bechs atelier og arkiv. Desværre var der usædvanligt mange malerier opbevaret i atelieret, og de fleste brændte. Det drejer sig om ældre, meget markante malerier som for eksempel “International Business Class” (1983) og det monumentale og ofte gengivne ”Under broen” (1982).
Surrealisme og humor – Poul Anker Bech og livet
Den nordjyske maler Poul Anker Bech er ikke let at ryste af sig, når man først har begivet sig ind i hans underfundige billedunivers. Han har fået et nyt boligområde opkaldt efter sig – i Hasseris Enge i Aalborg – hans værker har været omdrejningspunkt i en teaterforestilling og hans liv er blevet til et musealt lydspor. Den nordjyske maler Poul Anker Bechs værker rummer lige dele gådefuld realisme og vendsysselsk humor. I det fine og udtryksfulde maleri lever hos Bech surrealismen i bedste velgående. Poul Anker Bechs værker er et tankevækkende, forfriskende og originalt bidrag til dansk kunsthistorie.
På udstilling med Poul Anker Bech
Charlottenborg. Forår 1973; Pro 1973- 90; Å-udst. 1976, 1981; Vrå-udst. 1977, 1979, 1981-85, 1987-88, 1990, 1992; Jylland 1978-93; Sødertälje Konsthall 1975; Göteborg 1975; Dortmund 1976; Kunstforen., Kbh. 1980; FIAC, Grand Palais, Paris 1984, 1986-88; Jeune Peinture, smst. 1987; São Paolo 1987; Grand Palais, Paris 1988; Riga 1988; Kunsten 89, Charl.borg 1989; Nikolaj, Kbh. 1989; Forum, Hamburg 1989.
Separatudstillinger: Gal. A-gruppen, Kbh. 1975; Gal. Birkdam, Kbh. 1977; Holst Halvorsens Kunsthdl., Oslo 1979; Gal. Passepartout, Kbh. 1981-82; Hjørring Kunstmus. 1981-82; Gal. Nord, Randers 1982; Det da. Hus, Paris 1984; Storstrøms Kunstmus. 1984; Bjørn Lindgren Gal., N.Y. 1984- 85; Maison de la culture de Rennes 1984-85; Gal. Massol, Paris 1985; Gal. Brigitte Rocourt, Paris 1985; Gl. Holtegaard 1986; Gal. Asbæk, Kbh. 1986, 1988, 1989, 1992; Sao Paulo, Brasilien. 1987; Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Mus. 1988; Fr.havn Kunstmus. 1989; Gal. Werner Melletin, Köln 1990; Arte Internat., Hamborg 1990; Gal. Liane Franois, Paris 1990, 1992; Gal. Nøglebæk, Odense 1991; Billedværkstedet, Brovst 1991 (s.m. Hans Berg og Birte Ohsten); Vrå Kunstbygn. 1993; Art Cologne i Köln, 1997; Vendsyssel Kunstmuseum 2003; Randers Kunstmuseum 2004; Nivaagaard 2005; Randers Kunstmuseum, 2010; Kunstbygningen i Vrå 2011; Vendsyssel Kunstmuseum, Arbejdermuseet, Bornholms Kunstmuseum 2012.
Et udvalg af Poul Anker Bechs nomineringer, legater og priser
1981 – Statens Kunstfond 1981.
1983 – Zacharias Jacobsens Legat.
1988 – Statens Kunstfonds 3-årige stipendium. Det giver så meget arbejdsro, at Poul Anker Bech opsiger sit job som gymnasielærer.
1988 – Sødrings Legat.
2001 – Statens livsvarige kunstner-legat tildelt af Folketingets Finansudvalg.
2004 – Ridderkorset.
Værker af Poul Anker Bech til salg hos Bruun Rasmussen
Hos Bruun Rasmussen har vi værker til salg, der vækker interesse og er aktuelle for samlere og købere. Her kan du holde øje med de værker af Poul Anker Bech, du kan byde på netop nu.
Er du sælger, kan du her læse en guide til hvordan du sætter kunst til salg på vores Live- og Online-auktioner.