Det var et ophold på Den Internationale Højskole i 1933, der fik afgørende betydning for Carl-Henning Pedersen. Her mødte han Else Alfelt (1910-1974), og hun introducerede ham til malerkunsten. Parret blev gift året efter, og i 1936 debuterede de begge på Kunstnernes Efterårsudstilling i København. Siden fulgte 7 årtier med at ”sætte farve ved siden af farve”. Carl-Henning Pedersen var tidligt optaget af Picasso og Paul Klee og lod sig inspirere af primitiv kunst, kalkmalerier og børnetegninger. Hans kunst betegnes spontan-abstrakt, frit fabulerende og farverig. Carl-Henning Pedersen mødte i 1975 under et ophold i Jerusalem den norske kunstner Sidsel Ramson. Få år efter giftede de sig, mødet med Sidsel Ramson markerede et vendepunkt i Carl-Henning Pedersens kunst, der blev friere og mere glødende i farverne. Parret bosatte sig i Molesmes i Frankrig.
Carl-Henning Pedersen, blå fugle og vingede heste
Carl-Henning Pedersens motiver er befolket af magiske væsener. Svævende, vingede figurer, blå farveskala og et legende og fortællende billedsprog, der indeholder fugle, sole, heste og skibe. Et gennemgående tema i Carl-Henning Pedersens kunstneriske virke er masken. Vi finder maskemotivet i akvareller, blæktegninger, malerier og endda i hans skulpturer. Hos Carl-Henning Pedersen er menneskets fantasi og spontanitet den skabende kraft. I Herning skabte Carl–Henning Pedersen den monumentale udsmykning og det keramiske maleri "Fantasiens leg om livets hjul" (1966-68). Et af Carl-Henning Pedersens mest markante hovedværker er udsmykningsopgaven fra 1983, hvor han på opfordring af Statens Kunstfond dekorerede Ribe Domkirke med en personlig tolkning af bibelske motiver udført i mosaikker, glasmosaikker og kalkmalerier. Carl-Henning Pedersen er ikke uden grund ofte blevet betegnet som eventyrets maler.
Carl-Henning Pedersen og Linien, Høst, helhesten og CoBrA
Pedersen deltog aktivt i Liniens aktiviteter – en sammenslutning af kunstnere, der i årene fra 1934-1939 udgav et toneangivende kunsttidsskrift og præsenterede den moderne malerkunst på en række udstillinger. Carl-Henning Pedersen var i årene 1941-1944 med i kredsen omkring tidsskriftet Helhesten, medlem af Høstudstillingen 1942-1950, ligesom han med sin stil naturligt gled ind i Cobragruppen fra 1948-1951 med hvem han opnåede international anerkendelse. Carl-Henning Pedersen har således i mange år deltaget i kunstnergrupper sammen med markante kunstnere som Vilhelm Lundstrøm, Hans Scherfig, Ejler Bille, Egill Jacobsen, Erik Thommesen, Henry Heerup og Asger Jorn.
Nogle af Carl-Henning Pedersens udstillinger
I 1941 kunne man i Dyrehaven opleve gruppen af kunstnere i Helhesten rejse et stribet cirkustelt, der blev rammen om udstillingen ”13 kunstnere i et Telt”, den eneste danske avantgarde-udstilling under Anden Verdenskrig. Pedersens internationale gennembrud kom i 1962, hvor han var Danmarks officielle repræsentant på Biennalen i Venedig. I 1976 indviedes Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning. Museet blev opført af C.F. Møller til at rumme værker af de to kunstnere og udsmykket af Carl-Henning Pedersen selv. (Hans urne er nedsat i museets indre gård). Museet har årligt dannet rammen om udstillinger centreret om Carl-Henning Pedersens kunstneriske berøringsflader, liv og værker.
Nogle af Carl-Henning Pedersens mest prestigefyldte nomineringer og priser
1950 – Eckersberg Medaillen
1958 – Guggenheimprisen
1963 – Thorvaldsen Medaillen
1964 – Ridder af Dannebrog
1974 – Ridder af Dannebrog af 1. grad
1980 – Prins Eugen Medaillen
Værker af Carl-Henning Pedersen til salg hos Bruun Rasmussen
Hos Bruun Rasmussen har vi værker til salg, der vækker interesse og er aktuelle for samlere og købere. Her kan du holde øje med de værker af Carl-Henning Pedersen, du kan byde på netop nu.
Er du sælger, kan du her læse en guide til, hvordan du sætter kunst til salg på vores Live- og Online auktioner.