Som søn af guldsmed og ciselør Baruch Griegst, der kom til Danmark fra Litauen omkring 1900, fulgte Arje Griegst i sin fars fodspor. Udlært hos sølvsmeden og kunstneren Just Andersen i 1960, viste han efter fire år med eget værksted Georg Jensens legendariske chef, Anders Hostrup-Pedersen, en række skitser til ringe i et helt nyt formsprog. Griegst var i sit fantasifulde værk inspireret af naturen, de gamle grækere, Gaudi og galaksernes uendelighed. Han arbejdede i den antikke cire perdue-teknik for at opnå en større kunstnerisk frihed i udtrykket.
Arje Griegst smykker
Den overdådige og eventyrlige stil blev hans kendetegn. Deri skilte han sig ud fra den ellers så stringente skandinaviske designtradition. Han lod sig også gerne inspirere af historiske smykker. Stilen er tættere på barok eller art nouveau med organiske kurver, hvirvlende guldspiraler, ansigter og kroppe, der omdannes til guirlander og træer. Den frie form og modellerede motiver med brug af sten og perler genskabte en frodighed, der ikke var set siden art nouveau. Størstedelen af Arje Griegst smykker findes kun i ét eksemplar.
Konkylie og Spira
Organiske former præger også Griegsts formgivning af et service for Holmegaards Glasværker, spisestellet Konkylie (1974-76), produceret af Den Kongelige Porcelainsfabrik fra 1978, et gyldnet blomsterdiadem til dronning Margrethe (1977) og Spira-bestikket (1971-80.) for Georg Jensen. Til Tivoli i København udførte han i 1989 en lille fontæne til festsalen i Designmuseum Danmark i 2003 en fornem lysekrone. Arje Griegst modtog i 1983 Thorvald Bindesbøll Medaljen. Hans kreationer er i dag repræsenteret på flere anerkendte museer verden over, blandt andet Designmuseum Danmark, Nationalmuseum i Stockholm, V&A i London og Metropolitan Museum i New York.