Konkret kontra CoBrA

I oktober 1948 slog Arne Bruun Rasmussen for første gang hammeren i eget podium. 1. oktober åbnede vi dørene til vores 60 års jubilæum.

Constant: Komposition med fantasifigurer. Sign. Constant '48. Mixed media på papir. Bladstørrelse 42,5 x 32,5. Hammerslag: 170.000 DKK.

Carl-Henning Pedersen: "Hvor gamle mennesker levede" (1989). Sign. på bagsiden Carl-Henning Pedersen 1989. Olie på lærred. 260 x 180. Hammerslag: 1.000.000 DKK.

2 billeder

 

1948 er i dansk kunsthistorisk forstand et skelsår, idet man hér så kimen til to senere så dominerende og internationalt konkurrerende kunstretninger med hvert deres radikale syn på kunstens natur: CoBrA-bevægelsen og den konkrete kunst. I 1948 skiltes vandene for alvor mellem abstrakt ekspressionisme og geometrisk abstraktion. Fri følelse stod over for stram intellektuel styring. Det maleriske stod over for det lineære.

CoBrA

Den 8. november 1948 mødtes en gruppe danske, belgiske og hollandske kunstnere på Café Notre Dame i Paris og stiftede kunstnergruppen med det nu berømte navn CoBrA - en sammentrækning af de tre nationaliteters hovedstæder: Copenhagen, Brussels, Amsterdam. Bevægelsen byggede ikke mindst på de erfaringer kunstnere som Asger Jorn, Ejler Bille og Carl-Henning-Pedersen havde gjort sig i sammenslutningen Høst op gennem 1940'erne. I CoBrA fik danskerne internationalt følgeskab af ligesindede kunstnere fra “The Dutch Experimental Group” - bl.a. Appel, Corneille og Constant. Fra Belgien deltog fra starten Christian Dotremont og lidt senere også Pierre Alechinsky.

Asger Jorn og Christian Dotremont var ubetinget bevægelsens store indpiskere og førende i forhold til at formulere og udbrede Cobras værdier om kunstnerisk frihed, livsbekræftende spontanitet, fantasi og folkelighed. Væsentlige inspirationer var børns frie og umiddelbare tegninger samt elementer fra underbevidstheden, der dyrkedes intenst i tidens psykoanalyse. Et andet markant udtryk for CoBrA-gruppens tankegang er hollandske Constant manifest fra september-oktober 1948, hvori det bl.a. hedder: “If we observe forms of expression that include every stage of human life, for example that of a child (who has yet to be socially integrated), then we no longer find this distinction [between beautiful and ugly]. The child knows of no law other than its spontaneous sensation of life and feels no need to express anything else. The same is true of primitive cultures, which is why they are so attractive to today’s human beings, forced to live in a morbid athmosphere of unreality, lies and infertility. A new freedom is coming into being which will enable human beings to express themselves in accordance with their instincts”.

Konkret kunst

Samtidig, i perioden 1947-50, samledes en anden gruppering i dansk kunst sig om et geometrisk abstrakt udtryk - ligeledes stimuleret af grænseoverskridende kontakter og etableringen af et internationalt kunstnerisk miljø. Allerede i sommeren 1947 var billedhuggeren Robert Jacobsen og maleren Richard Mortensen rejst til Paris for at bo og arbejde i det danske kunstnerhus i Suresnes, hvilket i løbet af 1950’erne kom til at placere begge kunstnere centralt hos en af periodens mest markante gallerister og fortalere for den konkrete kunst: Denise Rene i Paris.

På den hjemlige Københavnske kunstscene etableredes udstillingsfællesskabet Linien II sig omkring kunstnere som Ib Geertsen, Richard Winther, Bamse Kragh-Jacobsen og Albert Mertz. Som gæster på de første udstillinger deltog såvel Richard Mortensen, Robert Jacobsen som internationale kunstnere fra kredsen omkring Galerie Denise Rene: Jean Dewasne, Jean Deyrolle og Serge Poliakoff.

Det er interessant at bemærke sig i hvor høj grad de konkrete kunstnere definerer sig som en modreaktion. I forordet til Linien II’s udstilling i 1948 hedder det sig, med slet skjult hentydning til CoBrA, bl.a. at “(...) den danske abstrakte kunst er ved at dø ud i en følelsessavlende maskeret impressionisme, der famler rundt i sin spontanitets uoverskuelige vildnis” samt at Linien II’s udstilling “er nødvendig for at tilintetgøre denne fejltagelse”.

Konkret eller Cobra? Fremsyn eller fejltagelse? Smag og behag kan ikke diskuteres, siger man. På denne auktion udbydes markante værker af begge bevægelsers kunstnere side om side som vidnesbyrd om periodens store brydninger.