En aften i rekordernes tegn

På auktionen over udsøgte moderne malerier røg det samlede hammerslag op på over 26 mio. kr.

Johannes S. Kjarval: "Hvitasunnudagr" (1917-19). Hammerslag: 1,3 mio. kr.

Mel Ramos: "Aardvark"/"Jordsvin" (1971). Hammerslag: 2,1 mio. kr.

J.F. Willumsen: "En bjerggryde" (1891). Hammerslag: 950.000 kr.

Olaf Rude: Skoleryttersken Anna Ludvigsen (1918). Hammerslag: 480.000 kr.

Henry Heerup: Pantomimeteatret i Tivoli (ca. 1940-43). Hammerslag: 1.050.000 kr.

5 billeder

Johannes S. Kjarval

Mest bemærkelsesværdigt var hammerslaget på den store islandske kunstner Johannes S. Kjarvals maleri "Hvitasunnudagr" fra 1917-19. Maleriet, der i mange år har været betragtet som forsvundet, dukkede for nylig op hos Bruun Rasmussen og blev forsigtigt vurderet til 100.000-150.000 kr. Interessen var imidlertid massiv, og flere islandske tv-hold og journalister oplevede værket gå til en privat islandsk samler for rekordprisen på 1.300.000 kr. Kjarval, der var med til at lægge grunden for det moderne islandske maleri, er især kendt for sine skildringer af det islandske landskab. Han blev uddannet ved Det Kongelige Danske Kunstakademi og boede derfor i en periode i København. Han var, som man kan se i værket ”Hvitasunnudagr”, stærkt optaget af kubismen, som han så udfoldet hos sine danske kollegaer – Jais Nielsen, Olaf Rude og William Scharff.

Mel Ramos

Aftenens højeste hammerslag gik til en anden udlænding. Den amerikanske pop-kunstner Mel Ramos' opsigtsvækkende og provokerende maleri "Aardvark/Jordsvin" fra 1971 blev solgt for en toppris på 2.100.000 kr. mod en vurdering på 900.000-1.000.000 kr. 

J.F. Willumsen

Men også de danske kunstnere fulgte trop, bl.a. satte J.F. Willumsen rekord med maleriet "En Bjerggryde" fra 1891, hvor frodige kastanjetræer og høje bjerge set i et dramatisk perspektiv gik for 950.000 kr. mod en vurdering på 300.000-400.000 kr.

Olaf Rude

Olaf Rude var en anden af aftenens højdespringere. Hans værk ”Skoleryttersken Anna Ludvigsen” fra 1918 understeger, at Rude hører til blandt toppen af de danske modernister. I perioden omkring 1. verdenskrig tog Rude del i den kunstnerkreds, der styrede maleriet væk fra symbolismens dyrkelse af det genkendelige motiv, for i stedet at lade sig inspirere af den franske kubisme og det nonfigurative maleri. Rudes motiv med hest og rytter, der stammer fra billedhugger Helen Schous private samling, var vurderet til 300.000 kr., men blev solgt for et hammerslag på 480.000 kr. 

Ejler Bille    

Ejler Billes komposition fra 1934, som er bemalet på begge sider og er et af hans fineste værker, gik for 1.250.000 kr. Maleriet er fra en periode, hvor Bille eksperimenterede sammen med andre unge kunstnere i sammenslutningen ”Linien” for at befri farver, former og linjer fra konkret beskrivelse. Værket, der er i absolut museumsklasse, er således et af Billes allertidligste forsøg med det abstrakte formsprog.

Henry Heerup

Henry Heerups fornøjelige "Pantomimeteatret i Tivoli" fra 1940-43, der er befolket med en livlig forsamling af blandt andet Pjerrot og unge ”swingpjattere”, opnåede en rekordpris med et hammerslag på 1.050.000 kr. mod den langt mindre vurdering på 400.000 kr.

Michael Kvium

Dansk samtidskunst har fortrinlige vilkår i øjeblikket, og både Maja Lisa Engelhardt, John Kørner og Kathrine Ærtebjerg opnåede rekordpriser på aftenens auktion. Ingen slog dog Michael Kvium, der opnåede to verdensrekorder. Malerierne tilhører Kviums serie, hvor de karakteristiske nøgne og androgyne figurer, der konfronterer os med livets ubehagelige og grimme sider, alle er iført badehætter. Dyrest blev værket "Double Me" fra 1994, som gik for 700.000 kr.

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Moderne afdeling: +45 3343 6911

 

Ejler Bille: Komposition (1934). Hammerslag: 1.250.000 kr.

Michael Kvium: "Double Me". Hammerslag: 700.000 kr.