Sjældne designikoner fra 1950’erne

Wegners ”Delfinstol”, Kjærholms ”Flitsbuestol” og Gottlobs barskab – vi afslutter i dag sommerens internationale auktion med nordisk design. 

 

En delfin på spring

Med en enestående sans for både formgivning og håndværk tog danske møbelarkitekter verden med storm i 1940’erne og 50’erne. Den lange version af Hans J. Wegners poetiske ”Delfinstol” fra 1955 er uden sammenligning det ultimative trofæ for de fleste samlere af nordisk møbelkunst. Den blev formgivet til Københavns Snedkerlaugs Udstilling i 1950 og er kun produceret i ganske få eksemplarer hos snedkermester Johannes Hansen. Liggestolen leder som mange andre af Wegners møbler tankerne hen på repræsentanter fra dyreriget – i dette tilfælde en springende delfin.

Ingen tvivl om, at stolen er bærer af en uomtvistelige skønhed, men for arkitekten selv var det perfekte møbel imidlertid en utopi. Mange af hans møbler fungerede derfor som arketyper, der senere blev videreudviklet i et utal af nye versioner. Med sine reminiscenser af den første foldestol fra 1947 er Delfinen således blevet til ud fra princippet om, at ”man ikke kan lave noget, der er endeligt”, som Wegner selv udtrykte det ved adskillige lejligheder. Hos Bruun Rasmussen er vi dog af den opfattelse, at Delfinstolen står som en af Wegners mest fuldendte bedrifter.   

 

Håndværk eller kunst?

Med Poul Kjærholms ”Flitsbuestol” fra 1952 er der tale om lidt af en sensation – den har nemlig aldrig tidligere været udbudt på auktionsmarkedet. Prototypen er kun udført i to eksemplarer, hvoraf auktionens model har tilhørt arkitekten selv og indtil nu været i hans families eje. Hvilestolen hører til hans allertidligste eksperimenter fra året, hvor han tog sin afgangseksamen fra Kunsthåndværkerskolen i København. En tid, hvor han definerede det særegne og stilrene formsprog, der skulle vise sig at blive den gennemgående rettesnor for hans møbler. Kjærholm var dybt forankret i den danske håndværkstradition, og med den udbudte stol udfordrede han træets egenskaber til det yderste og skabte et møbel, der er lige så meget skulptur som funktionelt objekt.

 

Sæt din drink i scene!

Der findes ikke længere så mange uopdagede perler i dansk møbelhistorie. Det er dog tilfældet med barskabet fra 1951 af professor og arkitekt Kaj Gottlob, der ufortjent står lidt i skyggen af periodens andre betydelige arkitekter. Han satte et markant aftryk på offentlige bygningsværker i mellem- og efterkrigstiden, heriblandt Knippelsbro i København, men tegnede også interiør og samarbejdede i mange år med snedkermester A.J. Iversen. Sammen skabte de nogle få skabsmøbler af den ypperste håndværksmæssige kvalitet, som det fritstående barskab er et fint eksempel på. Gottlob har her formået at forene en stram distinkt formgivning med et dekorativ udtryk i form af intarsia i udsøgte træsorter. I lukket stand fremstår skabet som en skulptur, men når det åbnes minder det om et teater, der iscenesætter det festlige i at mixe sig en drink.

 

Flere designperler

Omend ikke uopdaget, så findes der mange andre designperler på sommerens auktion – heriblandt Frits Henningsens kupésofa i en sjælden variant betrukket med originalt patineret nigerskind fra 1936 og Arne Jacobsens lille unikaskrivebord, der blev formgivet omkring 1960 som en del af det originale interiør til hans kendte ”Atriumhuse” ved Bellevue.

 

Auktion: Torsdag den 9. juni kl. 16 i Bredgade 33 i København

Eftersyn: 26.-30. maj på samme adresse

 

Se hele udvalget på designauktionen

Se hele den internationale auktions udvalg

Læs mere om auktionen og download kataloger

Læs om budgivning

 

For yderligere information, kontakt venligst:

Peter Kjelgaard: +45 8818 1191 · pkj@bruun-rasmussen.dk

Ole Ravn:+45 8818 1192 · olr@bruun-rasmussen.dk

Amalie Hansen: +45 8818 1194 · amh@bruun-rasmussen.dk

Anna Berger Widenborg: +45 8818 1187 · awi@bruun-rasmussen.dk

Andreas Krabbe: +45 8818 1193 · ank@bruun-rasmussen.dk